Tekstil dan Pakaian
Malaysia telah menjadi penentu trend global dalam bidang tekstil dan pakaian. Pereka Malaysia telah mereka pakaian yang dipakai oleh selebriti, kerabat diraja dan juga ketua negara. Pengusaha tekstil dan fesyen Malaysia sememangnya berkemampuan untuk menjadi pemain antarabangsa berdasarkan bakat mereka yang pelbagai.
Industri tekstil dan pakaian ialah pasaran yang terus berkembang, dengan China, EU, AS dan India sebagai pesaing utamanya. Meskipun demikian, industri tekstil dan pakaian Malaysia yang matang dan mapan menyediakan potensi pertumbuhan yang pelbagai. Peluang perniagaan terletak di hujung rantaian nilai global yang lebih tinggi dan pengeluaran pelbagai produk bernilai tambah yang lebih tinggi.
Melangkah kedepan, pertumbuhan industri akan bergantung kepada pembinaan ekosistem yang lebih kuat dan komprehensif yang memberi tumpuan kepada pembangunan bakat, kemahiran dan inovasi. Teknologi Industri 4.0 seperti automasi telah mempengaruhi bahagian depan dan belakang industri. Transformasi digital telah membuka jalan kepada model perniagaan baharu dan yang lebih cekap.
Kepentingan industri tekstil dan pakaian yang berterusan telah ditekankan dalam pelan induk perindustrian yang mengenal pasti tekstil industri dan teknikal, tekstil pelbagai guna, tekstil mewah dan tekstil etnik sebagai kategori pertumbuhan. Kami mengalu-alukan pelaburan terlibat dalam peningkatan kualiti produk di samping mengekalkan tahap harga yang berpatutan dan menyumbang kepada pendapatan eksport negara.
Pemintalan
Penenunan
Penyulaman
Pakaian
yang merangkumi pakaian buatan, Peralatan Pelindung Diri (PPE) dan aksesori (label, butang, zip, pembungkusan, dll.)
Kasut
yang merangkumi but, kasut, sandal, selipar dan terompah
Kulit
yang digunakan untuk membuat pelbagai barang/aksesori termasuk kasut, tempat duduk kereta, pakaian, beg, penjilidan buku, aksesori fesyen dan perabot
Barang Kemas
yang merangkumi barang-barang hiasan yang dipakai untuk perhiasan diri yang terdiri daripada perhiasan atau logam berharga, dan perhiasan kostum seperti kerongsang, cincin, kalung, anting-anting, loket, gelang dan kafling.
Federation of Malaysian Fashion,
Textile & Apparel Industrial
Ramatex Textiles
Industrial Sdn. Bhd
Recron Malaysia Sdn Bhd
Jin Huo Gold & Jewellery
Industries (Malaysia) Sdn Bhd
Habib Jewels Sdn. Bhd.
Bonia Corporation Berhad
Fibertex Nonwovens Sdn Bhd
Penfabric Sdn Bhd
Bata (Malaysia) Sdn Bhd
Persekutuan Fesyen, Tekstil dan Pakaian Malaysia (FMFTA) dilancarkan dengan kerjasama dengan MIDA pada tahun 2019, sejajar dengan inisiatif Malaysia untuk mempercepat penerapan Industri 4.0.
Persekutuan ini ditubuhkan sebagai tindak balas terhadap kemunculan teknologi seperti Internet Pelbagai Benda (IoT), Kepintaran Buatan (AI), percetakan digital, pengkomputeran awan dan integrasi sistem yang telah mempengaruhi kedua-dua bahagian depan dan juga bahagian belakang industri tekstil dan pakaian.
FMFTA mempunyai objektif yang berikut:
Dengan sejarah 46 tahun yang cemerlang, banyak kejayaan dan tanda aras Kumpulan BONIA dicapai dengan sokongan tenaga kerja yang luar biasa dan persekitaran perniagaan yang kondusif. Kumpulan bakat Malaysia yang luas, infrastruktur yang kompeten, ekonomi yang kukuh, sokongan kerajaan yang padu, insentif pelaburan yang menarik, lokasi yang strategik dan iklim politik yang stabil semuanya membuka jalan untuk mengukuhkan kedudukan syarikat dalam industri fesyen dan popularitinya menjangkaui rantau ini. Hari ini, BONIA Group telah mewujudkan kehadirannya di seluruh dunia, disamping kehadiran digital yang semakin berkembang dan platform e-dagang yang semakin besar.