Perkhidmatan Pendidikan
Subsektor perkhidmatan pendidikan merangkumi pelbagai bidang daripada pendidikan awal kanak-kanak hinggalah tahap pengajian tinggi dan latihan kemahiran profesional. Sejajar dengan aspirasi negara untuk menjadi pusat kecemerlangan pendidikan serantau, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2015-2025) meletakkan sasaran seterusnya dengan tekanan khusus kepada usaha untuk memupuk graduan yang memiliki kepakaran dan bakat yang boleh memenuhi keperluan industri yang dapat berkembang maju dalam dunia teknologi IR4.0.
Bilangan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) telah meningkat dalam beberapa dekad kebelakangan ini, menyediakan aliran modal insan yang berterusan untuk negara dan juga rantau ASEAN yang lebih luas. Kami mempunyai lebih daripada 400 kolej swasta yang menawarkan program Diploma dan Sarjana Muda sementara banyak institusi turut mempromosikan pengajian seterusnya ke peringkat Sarjana dan PhD.
Bilangan graduan universiti di Malaysia meningkat 4.4 peratus pada tahun 2020 daripada 5.13 juta graduan pada tahun 2019. Industri PHEI yang bernilai RM31.5 bilion pada tahun 2018 berpotensi untuk terus berkembang kepada RM65 bilion pada tahun 2026.
Kepelbagaian landskap IPTS di Malaysia merangkumi kampus-kampus antarabangsa yang terkenal seperti Universiti Teknologi Swinburne Kampus Sarawak (Australia), Universiti Curtin, Sarawak (Australia), Universiti Monash Kampus Sunway (Australia), Universiti Nottingham Kampus Malaysia (UK), Universiti Heriot-Watt Kampus Malaysia (UK), Universiti Perubatan Newcastle Malaysia (UK), Universiti Southampton Kampus Malaysia (UK), Universiti Reading Malaysia (UK) dan Universiti Xiamen Malaysia (China).
Wabak pandemik COVID-19 yang belum pernah berlaku sebelum ini telah menyumbang kepada peningkatan e-pembelajaran. Sebagai tindak balas kepada norma baharu akibat pandemik ini, institusi pengajian tinggi Malaysia telah memulakan dan menerima pakai pendekatan e-pembelajaran seperti amalan Pembelajaran Terbuka dan Jarak Jauh (ODL). ODL telah menjadi trend baharu yang muncul untuk mengakses pendidikan berkualiti, mencipta peluang pembelajaran seumur hidup serta menyediakan mod kaedah pembelajaran yang fleksibel dan persekitaran pembelajaran yang kondusif untuk lepasan sekolah muda, komuniti universiti dan penduduk yang bekerja.
Perkembangan teknologi IR4.0 sememangnya telah mengubah masa hadapan pekerjaan. Selain IPTS, Pendidikan dan Latihan Teknikal Vokasional (TVET) juga telah dikenalpasti sebagai pemboleh yang penting untuk memastikan bekalan sumber manusia negara mempunyai tahap kemahiran yang tinggi. Institusi-institusi ini memberikan peluang pendidikan dan peningkatan kemahiran untuk menghadapi cabaran Revolusi Industri Keempat, pembuatan pintar dan digitalisasi.
MIDA terus mendorong syarikat untuk melabur dalam pembangunan bakat dan teknologi untuk meningkatkan produktiviti dan kemampuan dengan menyumbang kepada usaha peningkatan modal insan. Kami menawarkan beberapa kemudahan untuk membantu anda mengoptimumkan pulangan rancangan pelaburan anda di sini. Projek baru atau pengembangan projek berkaitan institusi TVET dan projek pengembangan IPTS layak untuk mendapat insentif berikut:
Elaun Cukai Pelaburan (ITA) sebanyak 100% daripada perbelanjaan modal yang layak yang dibelanjakan dalam jangka masa 10 tahun. Elaun tersebut boleh ditolak daripada 70% pendapatan berkanun untuk setiap tahun taksiran.
Pemilikan Ekuiti