Tenaga Kerja Berkemahiran Yang Dinamik - MIDA | Malaysian Investment Development Authority
MalayEnglishDeutsch日本語简体中文한국어
contrastBtngrayscaleBtn oku-icon

|

plusBtn crossBtn minusBtn

|

This site
is mobile
responsive


Tenaga Kerja Berkemahiran Yang Dinamik

Tenaga Kerja Berkemahiran Yang Dinamik

Tenaga kerja Malaysia yang pelbagai, berpendidikan tinggi, berbilang bahasa dan boleh dilatih berfungsi sebagai asas pertumbuhan ekonominya. Malaysia mempunyai 20 universiti awam dan lebih 80 universiti swasta, bersama lebih daripada 1,400 kolej pendidikan dan latihan teknikal dan vokasional (TVET) yang ditubuhkan oleh pelbagai kementerian untuk memperkukuh kumpulan talent Malaysia.

Disokong oleh komitmen berterusan Kerajaan untuk meningkatkan pembangunan sumber manusia merentasi semua sektor, Malaysia memiliki salah satu tenaga buruh berkemahiran tinggi di rantau ini. Rakyat Malaysia mahir bertutur sekurang-kurangnya dua atau tiga bahasa, dengan tahap kecekapan tinggi dalam bahasa Inggeris. Selain itu, mereka memasuki alam pekerjaan selepas menamatkan pendidikan formal sekurang-kurangnya 11 tahun.

Malaysia sedang mempersiapkan generasi akan datang dengan set kemahiran penting untuk pekerjaan masa depan. Pelan Tindakan Pendidikan 2013-2025 memfokuskan pada meningkatkan pendidikan STEM, mendedahkan pelajar kepada pengaturcaraan dan mata pelajaran yang berkaitan dengan robotik, AI dan sains komputer.

Malaysia tetap mengutamakan peningkatan taraf pendidikan. Ini termasuk menambah baik pendidikan dan latihan teknikal dan vokasional (TVET), mengukuhkan pembelajaran sepanjang hayat (LLL), dan meningkatkan kecekapan pasaran buruh untuk memenuhi permintaan industri, memandangkan Revolusi Perindustrian Keempat (4IR) yang memberi kesan ketara kepada pendidikan dan latihan.

Menyedari keadaan ini, Rancangan Malaysia Kedua Belas (RMK-12) mengutamakan penentukuran semula pasaran buruh untuk memupuk pertumbuhan inklusif dan mampan serta memupuk bakat sedia masa hadapan.

Malaysia Membuat Pelaburan Besar Bagi Bidang Pendidikan

53

Universiti Swasta

20

Universiti Awam

Lebih

1,400

Kolej TVET

Peningkatan standard pendidikan kekal sebagai keutamaan Malaysia. Ini termasuk memperbaik pendidikan dan latihan teknikal serta vokasional (TVET), memperkukuh pembelajaran sepanjang hayat (LLL) dan meningkatkan kecekapan pasaran tenaga untuk memenuhi permintaan industri, terutama sejak 4IR membawa pelbagai teknologi baharu yang memberikan kesan terhadap pendidikan serta latihan.

 

Untuk menghadapi realiti ini, Rancangan Malaysia ke-12 (RMK-12) menumpukan terhadap mengatur semula pasaran buruh untuk pertumbuhan yang inklusif dan mampan, meningkatkan peluang pekerjaan untuk rakyat Malaysia serta melahirkan pekerja yang bersedia untuk menghadapi masa hadapan.

Pendidikan Diutamakan

Sebagai sebuah negara berpendapatan sederhana atas, Malaysia mempunyai sistem pendidikan yang teguh yang mendapat penekanan penting di bawah rancangan pembangunan lima tahun Malaysia. Tenaga kerja berkualiti kami dianggap sebagai salah satu yang terbaik di rantau ini, manakala institusi pengajian tinggi awam dijangka mendaftarkan lebih 500,000 pelajar dengan penekanan yang semakin meningkat pada disiplin sains dan teknikal.

Pendaftaran Di Universiti Awam Mengikut Bidang Pengajian

Sejumlah

55,104

Pendaftaran dalam bidang Seni dan Kemanusiaan

Sejumlah

199,948

Pendaftaran dalam bidang Sains Sosial, Perniagaan dan Undang-Undang

Sejumlah

126,926

Pendaftaran dalam bidang Kejuruteraan, Perkilangan dan Pembinaan

Sejumlah

90,862

Pendaftaran dalam bidang Sains, Matematik dan Komputer

(Sumber:‌ ‌Fakta‌ ‌Pantas‌ ‌2022,‌ ‌Kementerian‌ ‌Pendidikan)‌ ‌

Sokongan Padu Sektor Swasta Terhadap Pendidikan

Sektor swasta juga telah menubuhkan institusi pendidikan untuk membantu usaha kerajaan dalam menghasilkan kumpulan profesional dan separa profesional yang lebih besar.

Pelbagai kolej swasta di Malaysia menawarkan program ijazah secara berkembar dengan institusi pengajian tinggi di luar negara manakala universiti luar negara seperti Universiti Heriot-Watt, Universiti Southampton Malaysia, Universiti Monash Malaysia, Nottingham Malaysia, Universiti Perubatan Newcastle Malaysia, Universiti Curtin di Sarawak, Universiti Reading Malaysia dan Universiti Xiamen Malaysia telah menubuhkan kampus cawangan di negara ini. Institusi pendidikan di Malaysia menghasilkan banyak kumpulan profesional dengan kelulusan ijazah dan pascasiswazah.

Kedudukan Universiti Di Peringkat Antarabangsa

Sumber:‌ ‌Kedudukan Universiti Asia Times Higher Education (THE) 2021

The Times Higher Education (THE) Asia University Rankings 2023 menampilkan 16 institusi awam Malaysia. Universiti Teknologi Petronas memperoleh tempat ke-63 untuk 2023, manakala Universiti Utara Malaysia membuat peningkatan ketara daripada tahun sebelumnya.

 

Usaha berterusan negara telah diiktiraf dalam QS World University Rankings for Asia 2023, di mana Universiti Putra Malaysia (UPM) dan lapan institusi pengajian tinggi Malaysia yang lain menunjukkan peningkatan. Pelajar antarabangsa di Malaysia berpeluang mengikuti pengajian di Universiti Malaya (UM), yang bukan sahaja tertua tetapi juga antara universiti awam terkemuka di Malaysia.

Pembangunan Latihan Industri

Dana Pertumbuhan Sumber Manusia (HRDF) ditubuhkan untuk menggalakkan latihan dalam sektor swasta, menyediakan geran kepada syarikat dalam industri pembuatan dan perkhidmatan. Syarikat yang telah menyumbang boleh menggunakan HRDF untuk menampung kos latihan tenaga kerja mereka. Di bawah Kementerian Sumber Manusia, Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan menyelia perancangan dan pembangunan program latihan vokasional dan industri untuk penyedia latihan. Selain itu, ia sentiasa mengemas kini Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan (NOSS), yang pada masa ini merangkumi lebih 2000 kelayakan merangkumi sijil hingga diploma lanjutan.

Pusat Pembangunan Kemahiran Pulau Pinang (PSDC) ialah institusi TVET terkenal yang menangani jurang pengetahuan, mengurangkan kos peralatan, dan memastikan bekalan bakat yang konsisten. Pusat Pemesinan dan Industri 4.0 Ketepatannya berfungsi sebagai platform untuk pembelajaran, latihan dan pembangunan, menyediakan industri untuk teknologi baru muncul. Melalui kerjasama dengan Institut Jerman-Malaysia (GMI), PSDC menawarkan Latihan Dwi Vokasional Jerman (GDVT), menekankan latihan praktikal di syarikat tuan rumah untuk memupuk tenaga kerja berkemahiran tinggi dan bersedia industri.

Sementara itu, Universiti Malaysia Pahang (UMP) memberi sumbangan besar kepada inisiatif TVET sebagai sebuah institut pengajian tinggi terkemuka. Dengan pengiktirafan 5 Bintang yang mengagumkan daripada QS World University Rankings (WUR) 2023, UMP menyasarkan untuk melahirkan bakat-bakat untuk masa depan.

 

 

“Penguasaan bahasa Jerman antara kriteria terpenting selain pencapaian akademik. Ia terdiri daripada Tahap B1 dan B2, kedua-duanya merupakan tahap ketiga dan keempat pada skala yang ditubuhkan oleh Rangka Kerja Rujukan Common Eropah untuk Bahasa (CEFR). Di Malaysia, hanya terdapat dua pusat peperiksaan yang diiktiraf oleh rakan kerjasama di Jerman iaitu Goethe Institute (GI) dan telc-German-Malaysia Institute (telc-GMI).”

– Eksekutif Kanan Pusat Kolaborasi Akademik Strategik (PKSA) UMP Muhammad Hafiz Aswad Ahmad Kamal (2022)

wpChatIcon