Aeroangkasa
Pada peringkat global, sektor ini terjejas teruk oleh pandemik COVID-19 apabila banyak pembekal terpaksa ditutup akibat OEM seperti Boeing dan Airbus yang mengurangkan kadar pengeluaran pesawat mereka. Namun, industri aeroangkasa menjangkakan perubahan secara beransur dalam permintaan pesawat dengan peningkatan trafik penumpang apabila sempadan dibuka semula. Ini akan memberikan banyak kesan positif ke atas segmen pembuatan dan penyelenggaraan, pembaikan dan operasi (MRO) industri. Menurut Roland Berger, permintaan perjalanan akan pulih menjelang 2024 dengan sebahagian besarnya disebabkan oleh program vaksinasi global, penggunaan sijil perjalanan, pelonggaran sekatan domestik dan pembukaan sempadan.
Sektor ini kekal sebagai kawasan pertumbuhan strategik bagi Malaysia dan merupakan pusat utama kepada gabungan rancak pemain industri asing dan tempatan. Terdapat kira-kira 230 syarikat, yang terlibat dalam penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO), pembuatan aero, pendidikan dan latihan, integrasi sistem serta aktiviti kejuruteraan dan reka bentuk.
Syarikat tempatan yang sudah menjadi sebahagian daripada rantaian bekalan global termasuklah UMW Aerospace, SME Aerospace, CTRM Aero Composite Asia AeroTechnic dan Airod. Malaysia juga mempunyai syarikat sokongan seperti IAC Manufacturing, Asahi Aero Malaysia, Micron Concept Aerostructures dan Morrissey Integrated Dynamics.
Malaysia sentiasa menyasarkan untuk menjadi pusat penyumberan luar aeroangkasa global pilihan dan melalui MIDA dengan pelbagai usaha akan terus dijalankan untuk menarik pelaburan daripada syarikat OEM dan syarikat Tahap-1 melalui misi pelaburan ke negara-negara yang disasarkan, program jalinan industri dan program rantaian bekalan untuk menjadi sebahagian daripada ekosistem rantaian bekalan global di Malaysia.
Untuk menyokong tenaga kerja mahir bagi keperluan aeroangkasa, institusi latihan tempatan telah memulakan beberapa aktiviti latihan yang berkaitan dengan aeroangkasa. Ini termasuk Pusat Latihan Komposit Lanjutan (ACTC) di UniKL – Institut Teknologi Penerbangan Malaysia, Akademi Latihan Penerbangan Malaysia, Pusat Teknologi Aeronautik Lanjutan dan Aero Precision Resources.
Malaysia mempunyai lebih daripada 30 institusi yang menawarkan kursus berkaitan penerbangan seperti Universiti Putra Malaysia, Universiti Sains Malaysia, UniKL, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia dan Universiti Teknologi Malaysia.
Selain usaha pembangunan modal insan, Malaysia juga menawarkan infrastruktur yang komprehensif untuk industri ini. Pada masa ini, Malaysia mempunyai beberapa taman aeroangkasa iaitu, Taman Aerotech Subang, KLIA Aeropolis, Taman Perkilangan Bernilai Tinggi UMW, Taman Penerbangan Lapangan Terbang Senai Airport, Taman Teknologi Nusajaya dan Taman Teknologi Tinggi Kulim yang memberikan pilihan kemudahan siap dibina atau plot tanah untuk pembangunan yang disesuaikan.
50%
bahagian sayap untuk Boeing B737 dikilangkan by ACM, Kedah
60%
bahagian sayap Airbus A320 dihasilkan oleh CTRM, Melaka
Kejuruteraan & Rekabentuk
Struktur-Aero
Avionik
Enjin
Peralatan Kerangka Udara
Kerangka Udara
Enjin
Komponen
Barisan Penyelenggaraan
Spirit AeroSystems Inc., USA
Safran S.A., France
Boeing & Hexcel Co., USA
Airbus SAS, France
Hamilton Sundstrand
(a subsidiary of Collin aerospace)
SR Technics, Zurich
Lufthansa & MTU Maintenance, Germany
General Electronic, USA
Honeywell Aerospace Services, USA
GKN Aerospace, UK
Barnes Aerospace , USA