FGV sasar produk makanannya di setiap isi rumah Malaysia menjelang 2030 - MIDA | Malaysian Investment Development Authority
B. Melayu
contrastBtngrayscaleBtn oku-icon

|

plusBtn crossBtn minusBtn

|

This site
is mobile
responsive


FGV sasar produk makanannya di setiap isi rumah Malaysia menjelang 2030

FGV sasar produk makanannya di setiap isi rumah Malaysia menjelang 2030

14 Jan 2023

FGV Holdings Bhd, salah satu syarikat pengeluar minyak sawit mentah (MSM) terbesar di dunia, menyasarkan untuk menembusi setiap isi rumah di Malaysia dengan seberapa banyak produk makanannya.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Datuk Nazrul Mansor berkata, kumpulan itu menyasarkan setiap dapur isi rumah di Malaysia mempunyai sekurang-kurangnya 50 peratus daripada rangkaian produk makanannya yang pelbagai menjelang 2030.

Beliau berkata, ini selaras dengan aspirasinya untuk menjadi syarikat makanan Malaysia yang terkemuka dan menyokong objektif kerajaan dalam Pelan Tindakan Dasar Sekuriti Makanan Negara 2021-2025.

“Ini adalah aspirasi 2030 kami dan untuk kami menjadi kuasa sebenar dalam pasaran, kami telah melakukan banyak kerja asas dan menggunakan firma perunding multinasional untuk menasihati kami.

“Selain itu, kami akan melakukan banyak kerja-kerja pemasaran, publisiti dan menggaji orang yang tepat untuk memastikan aspirasi ini dipenuhi,” kata Nazrul semasa lawatan media ke anak syarikat kumpulan, Delima Oil Products Sdn Bhd di Pasir Gudang, Johor pada Khamis.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Delima Oil Shammim Azad Kamruzaman berkata Saji ialah jenama minyak masak bertapis nombor satu di Malaysia dengan menguasai 45.6 peratus bahagian pasaran, manakala Seri Pelangi ialah jenama marjerin nombor satu di Malaysia dengan 42.8 peratus bahagian pasaran.

Beliau berkata syarikat itu meneruskan usahanya dalam pembinaan jenama, kedudukan produk dan penembusan pasaran untuk kekal di kedudukan teratas pasaran di tengah-tengah jangkaan ketidaktentuan ekonomi tahun ini.

Delima Oil mengedarkan produk makanannya melalui enam pejabat di Semenanjung dan Malaysia Timur, manakala di peringkat antarabangsa pula ialah di lebih 30 negara di Amerika Utara, Afrika Utara, Timur Tengah, Eropah Timur, Asia Tengah dan Asia Tenggara.

Sumber: Bernama

TwitterLinkedInFacebookWhatsApp
wpChatIcon