Berita Industri Archives - Page 8 of 29 - MIDA | Malaysian Investment Development Authority
B. Melayu
contrastBtngrayscaleBtn oku-icon

|

plusBtn crossBtn minusBtn

|

This site
is mobile
responsive


TT Vision Holdings lengkapkan perjanjian taja jamin bersama KAF Investment Bank untuk terbitan IPO di Pasaran ACE

TT Vision Holdings Berhad yang akan disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia memeterai perjajian taja jamin bersama KAF Investment Bank Berhad.

Tawaran awam permulaan (IPO) syarikat itu melibatkan terbitan saham awam sebanyak 84.50 juta saham baharu dan tawaran penjualan 10.50 juta saham sedia ada kepada pelabur terpilih melalui penempatan persendirian.

Modal saham terbitan yang diperbesarkan ialah 468.00 juta saham semasa penyenaraian.

Sejumlah 23.40 juta saham atau 5% daripada modal saham terbitan akan disediakan untuk permohonan oleh orang awam Malaysia manakala18.10 juta saham atau 3.87% akan disediakan untuk permohonan oleh pengarah, pekerja dan individu yang layak yang telah menyumbang kepada kejayaan kumpulan.

Baki 43.00 juta saham atau 9.19% akan disediakan melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.

KAF Investment Bank akan menaja jamin sejumlah 41.50 juta saham baharu untuk orang awam Malaysia melalui peruntukan borang merah jambu.

Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Eksekutif kumpulan, Goon Koon Yin berkata, sejak ditubuhkan 20 tahun yang lalu, kumpulan itu telah memulakan perjalanan dalam industri semikonduktor dengan sumbangan pendapatan daripada pembuatan peralatan optoelektronik, litar bersepadu dan sel solar.

“Permintaan global semikonduktor dengan pengeluaran besar-besaran kenderaan elektrik dan penggunaan tenaga diperbaharui yang semakin meningkat akan memberi manfaat kepada kumpulan.

“Kami ingin memanfaatkan peluang ini dan memanfaatkan kekuatan daya saing kami dan berhasrat untuk menggunakan hasil IPO untuk pembayaran balik pinjaman bank, perbelanjaan R&D, aktiviti pemasaran, modal kerja dan perbelanjaan penyenaraian,” katanya.

Kumpulan itu dijangka disenaraikan di Bursa Malaysia pada suku pertama 2023.

KAF Investment Bank merupakan penasihat utama, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan tunggal untuk pelaksanaan IPO itu.

Sumber: DagangNews.com

TT Vision Holdings lengkapkan perjanjian taja jamin bersama KAF Investment Bank untuk terbitan IPO di Pasaran ACE


Content Type:

Duration:

Leform Berhad akan berusaha mengumpul RM71.5 juta melalui tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE Bursa Malaysia, dengan sekitar 42% daripada hasil akan digunakan untuk membina ibu pejabat baharunya, kemudahan penyimpanan gudang dan penginapan pekerja.

Selain daripada perbelanjaan pembesaran, RM21.91 juta lagi atau 30.6% daripada hasil itu diperuntukkan untuk tujuan modal kerja untuk membeli bahan mentah bagi menyokong aktiviti perniagaannya yang semakin berkembang, manakala RM14.39 juta atau 20.1% akan digunakan untuk pembayaran balik pinjaman bank.

Baki RM5.2 juta atau 7.3% adalah untuk anggaran perbelanjaan penyenaraian.

Leform akan disenaraikan pada 22 November 2022 dengan syarikat itu terlibat dalam pembuatan dan perdagangan paip keluli, pagar dan produk keluli rata seperti gegelung keluli dan kepingan.

Pengarah Urusan Leform, Law Kok Thye berkata, hasil IPO dijangka mempercepatkan trajektori pertumbuhan kumpulan.

“Kemudahan baharu yang dicadangkan itu akan menjadi pusat sehenti yang membolehkan kecekapan operasi yang lebih tinggi selain kapasiti penyimpanan akan meningkat sebanyak 93.2%.

“Dengan pelancaran prospektus kami, Leform kini selangkah lebih dekat untuk menjadi syarikat tersenarai awam.

“Kami masih yakin dengan prospek perniagaan kami bergerak ke hadapan dengan jangkaan penggunaan keluli yang meningkat di belakang pemulihan dalam industri pembuatan dan pembinaan,” katanya dalam satu kenyataan selepas pelancaran prospektus, hari ini.

IPO Leform melibatkan terbitan awam sebanyak 311 juta saham biasa baharu, mewakili kira-kira 21% daripada modal saham yang diperbesarkan, bersama-sama dengan tawaran untuk penjualan 74.1 juta saham sedia ada, mewakili 5% daripada modal saham yang diperbesarkan.

Daripada 311 juta saham terbitan awam baharu, 74.1 juta saham baharu tersedia untuk orang awam Malaysia, 29.6 juta saham tersedia untuk pengarah dan pekerja kumpulan yang layak dan mereka yang telah menyumbang kepada kejayaan kumpulan.

Sebanyak 22.2 juta lagi saham baharu boleh didapati melalui penempatan persendirian kepada pelabur institusi dan/atau terpilih yang dikenal pasti dan 185.1 juta saham baharu tersedia melalui penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang dikenal pasti yang diluluskan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Kira-kira 74.1 juta saham sedia ada juga akan ditawarkan untuk jualan melalui penempatan persendirian kepada pelabur institusi dan/atau terpilih yang dikenal pasti.

MIDF Amanah Investment Bank Berhad ialah penasihat utama, penaja, penaja jamin tunggal dan ejen penempatan tunggal.

Sumber:DagangNews.com

Leform sasar kumpul RM71.5 juta menerusi IPO
untuk perkembangan strategik syarikat


Content Type:

Duration:

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dan Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) sedang berusaha memanfaatkan potensi industri kenderaan rekreasi (RV) yang semakin berkembang di rantau ini.

Timbalan Ketua Setiausaha MITI Datuk Seri Norazman Ayob berkata, kementeriannya bekerjasama dengan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) dan ECERDC untuk menarik pelaburan berkualiti tinggi, seperti industri RV, ke Malaysia.

Katanya, pengembangan industri RV secara keseluruhannya berpotensi membawa masuk pelaburan bernilai berbilion ringgit dan MITI berharap dapat menarik pelaburan industri tersebut di Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) dan seluruh negara.

“Ia menunjukkan bahawa langkah itu akan berlaku seawal separuh pertama tahun 2023 dan Pahang mungkin menjadi hab untuk RV buatan tempatan (CKD),” katanya hari ini.

Beliau berkata demikian ketika hadir pada upacara penyerahan Sijil Kelulusan Jenis Kenderaan (VTA) yang berlangsung di Menara MITI 7 di sini.

Menurut Norazman, pihaknya berterima kasih kepada pelabur dari Jerman kerana memilih Malaysia sebagai destinasi pelaburan ideal untuk menubuhkan industri RV.

“Ia adalah usaha kami untuk meletakkan Malaysia sebagai destinasi pelaburan pilihan terutamanya untuk pelabur Jerman seperti Knaus Tabbert AG dan membantu menjadikan Malaysia sebagai hab RV untuk pasaran ASEAN dan Asia Pasifik,” katanya.

Seperti industri lain, tambahnya, pertumbuhan industri RV akan merangsang ekonomi tempatan melalui kesan limpahannya.

Ini bukan sahaja akan mewujudkan peluang pekerjaan dan perniagaan kepada penduduk tempatan, malah dapat membantu ekonomi serantau untuk berkembang, kata Norazman.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Knaus Tabbert AG, Wolfgang Speck berkata, syarikat itu berharap dapat bekerjasama dengan ECERDC untuk menubuhkan kemudahan pembuatan RV di rantau ECER.

“Permintaan untuk industri RV menunjukkan peningkatan yang ketara di peringkat global.

“Pasaran ini diunjurkan berkembang menjadi industri berpotensi berbilion dolar di Malaysia dalam tempoh lima hingga 10 tahun akan datang.

“Malaysia, yang mempunyai FTA dengan China, Jepun, Korea, India, Australia dan New Zealand mempunyai potensi besar untuk menjadi hab karavan bagi rantau Asia Pasifik,” katanya.

Menurut Wolfgang, industri RV masih di peringkat awal di Malaysia berbanding Australia, di mana ia dianggarkan bernilai AS$11 bilion dolar untuk negara dengan 26 juta penduduk itu.

“Kami juga berharap dapat bekerjasama dengan syarikat Malaysia bagi peluang mengedar dan membuka lebih banyak taman RV di negara ini, bagi menggalakkan rakyat Malaysia menerima gaya hidup baharu ini sambil memanfaatkan sepenuhnya landskap indah negara,” tambahnya.

Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Zailani Hashim dalam satu kenyataan berkata, pihaknya komited membantu ECERDC dan pelabur automotif dalam tadbir urus dan pentadbiran industri RV secara sistematik, boleh dipercayai dan inovatif.

“Ini bagi memastikan keselamatan industri dan mengurangkan risiko kemalangan manakala pada masa yang sama, memacu industri berkualiti tinggi dengan mengutamakan keselamatan.

“Kerajaan melalui MITI dan ECERDC mengambil inisiatif untuk menubuhkan Jawatankuasa Kerja Pembangunan Industri kenderaan RV yang membincangkan dan mengambil inisiatif untuk meningkatkan dan memperkasakan penggunaan RV, serta infrastruktur sokongannya, di seluruh Malaysia,” ujarnya

Sumber: Astro Awani

Wilayah Pantai Timur bakal jadi hub industri kenderaan RV


Content Type:

Duration:

Sun Bus Tech Sdn Bhd yang merupakan syarikat pembuatan bas akan melabur RM80 juta bagi membina sebuah kilang pembuatan badan bas di Senai Airport City, di sini.

Pengerusi Jawatankuasa Pelaburan, Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri Johor Lee Ting Han berkata kilang tersebut dijangka mampu menghasilkan hampir 300 unit bas perdagangan termasuk bas elektrik setiap tahun untuk pasaran domestik dan serantau.

Beliau berkata pembinaan kilang yang dijangka bermula bulan ini, akan siap seawal suku ketiga tahun depan atau selewat-lewatnya pada 2024, selain mewujudkan lebih 200 peluang pekerjaan di negeri ini.
Menurutnya, syarikat dari Johor itu, mengeluarkan bas dan badan bas.

“Kerajaan negeri akan terus membantu bagi memastikan projek ini berkembang, kerana produk mereka akan dieksport ke Singapura, Thailand dan Indonesia. Jadi, kita berbangga apabila produk jenama Malaysia turut digunakan di negara-negara lain,” katanya pada sidang media selepas menyempurnakan majlis pecah tanah ibu pejabat dan fasiliti pembuatan Sun Bus Tech di Senai Airport City, di sini, hari ini.

Turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif Sun Bus Tech Shyan Phang.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) Datuk Wira Arham Abdul Rahman berkata pihaknya mengalu-alukan pelaburan bagi pembinaan kilang seumpama itu yang memberi manfaat kepada rakyat.

“Malaysia adalah destinasi pelaburan lestari yang strategik dan ideal bagi menarik pelabur industri kenderaan elektrik (EV) untuk memasuki pasaran Asia Tenggara.

“Kami yakin Sun Bus Tech berupaya merealisasikan aspirasi negara untuk mencapai persekitaran lebih bersih dan lestari, selaras dengan prinsip alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG),” katanya.

Sumber: Bernama

Sun Bus Tech labur RM80 juta bina kilang pengeluaran badan bas di Senai


Content Type:

Duration:

Dutch Lady Milk Industries Bhd (DLMI) hari ini mengumumkan pengoptimuman operasi pengeluaran tenusunya dan memutuskan untuk menamatkan operasi pengeluaran serbuk susu tepungnya di Petaling Jaya.

Sehubungan itu operasi pengeluaran susu tepungnya tidak akan dijalankan di kemudahan pengilangan baharu di Bandar Enstek, Negeri Sembilan, kata Pengarah Urusannya Ramjeet Kaur Virik.

Bagaimanapun, katanya, langkah yang diambil syarikat itu tidak menjejaskan bekalan serbuk susu tepung bagi pasaran Malaysia kerana ia akan mendapatkan bekalan produk tersebut daripada rangkaian pengilangan syarikat induknya, Royal FrieslandCampina NV di Asia dan terus menyediakan bagi keperluan pasaran di negara ini.

Royal FrieslandCampina NV, syarikat dari Belanda, merupakan satu daripada syarikat koperasi tenusu terbesar di dunia.

Selain itu, DLMI juga akan turut menamatkan beberapa barisan pengeluaran yang lain secara berperingkat dalam tempoh dua tahun akan datang, bermula 31 Mei, 2023, sebagai sebahagian daripada langkah pengoptimuman operasi, katanya.

Langkah tersebut adalah sejajar dengan pendekatan FrieslandCampina bagi meningkatkan operasi perniagaan dan beralih kepada model perniagaan yang lebih mampan yang memacu fokus, inovasi dan kecekapan atas faktor keperluan strategik jangka panjang untuk terus memenuhi keperluan pengguna pada masa hadapan.

Pekerjaan, latihan semula dan menambah kemahiran

“Malangnya, keputusan yang kami ambil ini menjejaskan kira-kira 100 pekerjaan sedia ada. Pekerjaan tersebut tidak lagi diperlukan di kilang baharu kami di Bandar Enstek.” “Ini akan dilakukan secara berfasa bermula 31 Mei, 2023, dan sehingga suku kedua 2024.

“DLMI sebagai sebuah syarikat memiliki kira-kira 600 orang pekerja dan pengoptimuman ini memberi impak kepada barisan pengeluaran tertentu. Kami mempunyai pelbagai barisan pengeluaran seperti perniagaan cecair dan perniagaan serbuk. Ramai daripada kakitangan kami akan meneruskan pekerjaan mereka bersama kami di Bandar Enstek,” kata Ramjeet.

DLMI melabur sebanyak RM540 juta dalam kilang baharu tersebut sebagai hab masa de[pan bagi perniagaan cecair di rantau ini. Kilang tersebut akan menggantikan operasi kilang di Petaling Jaya ketika ini.

Oleh itu, pengoptimuman rantaian bekalan adalah menerusi jenis produk bagi memastikan ekonomi bidangan dan kecekapan, katanya.

“Seramai 100 pekerja itu kebanyakannya daripada kilang serbuk susu dan pengoptimuman beberapa barisan pengeluaran secara berfasa dalam tempoh dua tahun akan datang (bermula 31 Mei, 2023),” jelasnya kepada Bernama.

“Kami akan mematuhi kewajipan kontrak untuk membantu kakitangan terkesan melalui fasa peralihan. DLMI komited untuk menyokong kesemua kakitangan dan memastikan kelangsungan perniagaan, bekerjasama rapat dengan rakan niaga kami,” katanya.

Ramjeet berkata selain pampasan kewangan, DLMI membawakan pakar yang sesuai untuk membimbing kakitangan yang terkesan, menganjurkan bengkel kerja berkaitan kesejahteraan kewangan, keusahawanan serta perniagaan digital untuk mempersiapkan mereka dengan kerjaya selepas meninggalkan syarikat.

“Ini merupakan antara inisiatif yang diusahakan DLMI untuk membantu kakitangan yang terkesan untuk melakukan peralihan,” katanya.

Selain itu, katanya, akan juga ada sokongan peralihan dan perpindahan bagi kakitangan yang berpindah dari kilang di Petaling Jaya ke Bandar Enstek serta program menambah kemahiran dan kemahiran semula kerana ia adalah kilang pembuatan yang berasaskan teknologi tinggi.

“Kami juga bekerjasama dengan kerajaan Negeri Sembilan untuk melihat pilihan perumahan dan persekolahan bagi mereka yang berpindah. Juga akan ada perkhidmatan pengangkutan ulang alik dari lokasi strategik di sini.

Rancangan pembinaan negara dan model perniagaan masih kekal utuh

“Model perniagaan DLMI kekal sama, stabil dan kukuh. Sebagai barisan pengurusan DLMI, kami perlu membuat keputusan dengan memberi fokus pertimbangan komersil yang menyeluruh demi mewujudkan nilai yang lestari untuk jangka panjang agar DLMi terus berjaya dalam pasaran,” kata Ramjeet.

Melalui perpindahan ke Bandar Enstek kelak, DLMI komited untuk menyediakan produk berkhasiat berkualiti tinggi, Halal dan mampu milik untuk masa depan.

“Dengan pelaksanaan teknologi Industri 4.0 di kemudahan pengilangan baharu itu, DLMI berusaha untuk mencapai kecemerlangan dan kecekapan operasi untuk terus berjaya di Malaysia dan pasaran pada masa depan,” katanya.

Penerapan inovasi baharu akan membolehkan organisasi memenuhi pertumbuhan pengeluaran tenusunya dan memberi manfaat yang besar kepada industri tenusu tempatan yang semakin berkembang di samping meningkatkan kualiti dan jumlah pengeluaran susu mentah tempatan.

Ramjeet berkata. DLMI telah menjadi sebahagian daripada landskap Malaysia sejak 1963 dan menjadi pilihan turun temurun pelbagai generasi dan akan meneruskan peranan penting ini pada masa depan.

“Kami terus menyokong agenda kesihatan kerajaan terutamanya bagi status pemakanan rakyat Malaysia dan jaminan makanan,” katanya.

Sumber: Bernama

Dutch Lady Milk Industries akan optimumkan operasi pengeluaran produk tenusu


Content Type:

Duration:

Malaysia adalah salah satu hab pembuatan peranti perubatan luar pesisir terbaik dunia, dengan lebih 290 syarikat pembuatan terbabit dalam industri peranti perubatan negara yang kini berkembang maju.

Pengerusi Persatuan Industri Perubatan Malaysia (AMMI) Andy Lee Kuan Min berkata sebanyak 10 daripada 30 syarikat teknologi perubatan (MedTech) global telah menubuhkan kemudahan pembuatan di Malaysia.

“Daripada pengeluar sarung tangan lateks dan kateter, industri tempatan hari ini diiktiraf sebagai pengeluar dan pembekal yang boleh dipercayai bagi rangkaian luas peranti perubatan bernilai tinggi yang diperbuat daripada elektronik, plastik, silikon, dan aloi logam.

“Beberapa peranti perubatan bernilai tinggi yang dikeluarkan di Malaysia ialah implan pendengaran, produk ortopedik, perentak jantung, injap jantung dan sistem perubatan lanjutan,” katanya kepada pemberita pada Sidang Kemuncak Industri MedTech Malaysia 2022 hari ini.

Mengulas lanjut, Lee berkata kejayaan industri peranti perubatan Malaysia disebabkan sebahagian besarnya berpunca daripada kejayaan dalam sejarah pembuatan yang terbukti, bakat berbilang bahasa, kemudahan menjalankan perniagaan dan rantaian bekalan tempatan yang baik bersama sokongan daripada institusi dan rangka kerja dasar.

Terdahulu, Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow dalam ucaptamanya berkata Pulau Pinang kekal sebagai lokasi yang sangat menarik kerana ia memiliki ketersediaan infrastruktur dan ekosistem yang sepadan dengan keperluan sektor teknologi perubatan.

Pulau Pinang sering dipuji sebagai hab yang mempunyai semangat dan bersedia untuk setanding dengan Puerto Rico, Ireland dan Costa Rica yang sering diiktiraf sebagai hab pembuatan peranti perubatan luar pesisir utama di dunia, katanya.

“Industri sokongan dan sampingan yang kukuh di Pulau Pinang telah menjana skala yang besar untuk industri teknologi perubatan.

“Kerajaan negeri akan memastikan pertumbuhan yang mampan dalam industri teknologi perubatan, terutamanya pada bakat dan ketersediaan infrastruktur,” tambahnya.

Sidang Kemuncak Industri MedTech Malaysia 2022 yang diadakan hari ini dianjurkan oleh AMMI sempena ulang tahun ke-50 perindustrian Pulau Pinang, dengan sokongan daripada Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), Invest Penang dan Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang.

Sumber: Bernama

Malaysia antara hab pembuatan peranti perubatan terbaik


Content Type:

Duration:

Ace Gases Sdn Bhd, anak syarikat 97.19 peratus milik Kelington Group Bhd, akan melabur RM45 juta untuk membina loji pemulihan gas karbon dioksida kedua di Kerteh, Terengganu (P2).

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini, ia berkata P2 akan dibina dan dipasang di tapak sedia ada di Kerteh (P1) bagi menghasilkan karbon dioksida cecair (LCO2) untuk gred minuman.

“Pembinaan tambahan 70,000 tan setahun di kemudahan pengilangan LCO2 akan dimulakan pada Disember 2022, dan dijangka siap menjelang Disember 2023,” kata kumpulan itu.

Kelington berkata, P1 pada masa ini beroperasi pada lebih 80 peratus kapasitinya dan ia adalah masa yang sesuai untuk melabur dalam P2 bagi mendapatkan peluang baharu pada masa hadapan.

Pertumbuhan dalam perniagaan gas perindustrian dijangka menyediakan pendapatan berulang yang stabil kepada kumpulan.

Ia menambah, pelaburan itu dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan dan aset bersih sesaham Kelington untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2024.

Sumber: Bernama

Unit Kelington bina loji gas karbon dioksida kedua di Kerteh


Content Type:

Duration:

Taiwan memanfaatkan kekuatannya dalam teknologi ICT untuk membantu industri kerja logam merancang transformasi digital mereka, kata Pengarah Pusat Dagangan Taiwan di Kuala Lumpur Eva Peng.

Dalam kenyataan, Peng berkata Taiwan dan Malaysia boleh bekerjasama dalam penyelesaian baharu dan dalam bidang lain untuk menaik taraf industri jentera.

Sementara itu, Naib Pengerusi Jawatankuasa Kerja Ekonomi Digital Persekutuan Pekilang-Pekilang Malaysia (FMM) Dr Helena Eian Yeut Lan berkata Taiwan berada pada kedudukan yang baik untuk mengambil peranan utama dalam pembangunan dan pelaksanaan Industri 4.0.

“Bagi menerima Industri 4.0, kerjasama yang lebih erat antara Malaysia dan Taiwan adalah dijangka,” katanya.

Sehubungan itu, FMM bekerjasama dengan Taiwan Excellence, menganjurkan webinar “Toward Metal Processing 4.0” pada 9 Nov untuk mempamerkan dan berkongsi penyelesaian pemprosesan logam pintar, projek yang mempromosikan produk Taiwan yang paling inovatif.

Taiwan Excellence ialah kempen yang mempromosikan produk Taiwan.

Tiga syarikat Taiwan, Axile, Axisco dan Honor Seiki memperkenalkan penyelesaian dan teknologi terkini mereka pada webinar tersebut. 

Untuk lebih memahami Internet of Things industri Taiwan dan perkakasan i-Manufacturing, pemain industri Malaysia digalakkan untuk mengunjungi “Taiwan International Intelligent Manufacturing Show” yang akan diadakan di ICC, Tainan, Taiwan pada 23 Nov atau melayari laman web di https://www.tiim.com.tw/en/

Sumber: Bernama

Malaysia, Taiwan Boleh Bekerjasama Dalam Industri Jentera


Content Type:

Duration:

EG Industries Bhd. menjangkakan pembinaan kilang baharunya Smart Factory 4.0 yang menelan kos sebanyak RM180 juta di Batu Kawan akan mewujudkan lebih 1,000 peluang pekerjaan kepada masyarakat setempat apabila beroperasi pada 2024.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Alex Kang berkata, kemudahan baharu itu baru-baru ini telah menarik perhatian beberapa pelanggan tempatan dan asing yang terkemuka.

Antaranya, Cambridge Industries Group (CIG) yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS) yang mengeluarkan pemancar dan penerima isyarat optik berkelajuan tinggi termaju untuk rangkaian wayarles 5G (modul optik) menggunakan teknologi fotonik dan semikonduktor untuk pelanggan global mereka.

“Ini akan menjadi pemindahan teknologi perintis pertama CIG ke Asia Tenggara,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Majlis pecah tanah bagi pembinaan kilang itu dirasmikan oleh Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Dato Ir. Ahmad Zakiyuddin Abd Rahman.

Kemudahan baharu EG Industries itu terletak di kawasan perindustrian seluas enam ekar di Batu Kawan oleh anak syarikat milik penuh SMT Technologies Sdn. Bhd., dengan keluasan binaan lebih daripada 22,500 meter persegi untuk lantai pengeluaran kawasan, bangunan pejabat dan kapasiti pergudangan.

Metodologi ‘Lights-Out’ mampu mewujudkan persekitaran rangkaian sepenuhnya yang mendigitalkan aliran bahan untuk pembuatan autonomi, dikawal oleh pasukan terpencil terdiri daripada pakar yang sangat khusus untuk mengurus data, perancangan pengeluaran dan kualiti.

Apabila ia siap seperti disasarkan, jumlah kawasan binaan EG Industries bagi pengeluaran, pergudangan dan pejabatnya, termasuk kemudahannya di Sungai Petani, Kedah, akan meningkat sebanyak 45% daripada 55,000 meter persegi kepada 80,000 meter persegi.

Menurut Kang, pembinaan kilang pintar itu adalah bukti kemajuan kumpulan yang konsisten, dan akan menjana manfaat yang luar biasa untuk pelanggan, pihak berkepentingan dan negara.

“Pencapaian ini telah dilaksanakan selama bertahun-tahun. Malah sebelum wabak COVID-19, kami mula meletakkan bahan binaan dalam pelan hala tuju teknologi pintar kami, mengambil pendekatan holistik untuk menyediakan jentera, kemudahan dan minda untuk mengharungi gelombang teknologi seterusnya.

“Kilang Batu Kawan kami adalah bahagian penting dalam perjalanan kami dan berbesar hati untuk melaksanakan usaha ini untuk mempercepatkan pertumbuhan kami,” katanya.

Sumber: DagangNews.com

EG Industries sasar wujudkan 1,000 peluang
pekerjaan dengan pembinaan kilang pintar
baharu


Content Type:

Duration:

Sarawak perlu mewujudkan ekosistem yang ideal untuk menjadi destinasi utama bagi industri semikonduktor dan penyedia penyelesaian bagi teknologi semikonduktor.

Premier Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata, semikonduktor semakin penting untuk menjadikan grid elektrik lebih pintar, contohnya melalui meter pintar, penderia, komunikasi wayarles dan talian wayar serta sistem kawalan. 

Bagaimanapun kata beliau, dengan perubahan drastik dalam era teknologi, reka bentuk cip atau mikroelektronik kini turut berubah dan mendapat permintaan yang tinggi.

“Reka bentuk cip ini berubah dengan sangat pantas dan kita perlu sentiasa mengikuti perkembangan seperti ini.

“Ini adalah langkah pertama Sarawak untuk terlibat dalam penyertaan semikonduktor dan mewujudkan pekerjaan yang tinggi kepada anak tempatan,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas melancarkan Semikonduktor SMD Baharu (juga dikenali sebagai Reka Bentuk Mikroelektronik Sarawak) dan Majlis Menandatangani Perjanjian (MoA) Perkhidmatan Rangka Kerja dengan Melexis Technologies, Belgium di Kampung Digital TEGAS di sini, hari ini.

Hadir sama Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat Datuk Roland Sagah Wee Inn dan Ketua Pegawai Eksekutif Semikonduktor SMD Shariman Jamil.

Abang Johari berkata, buat masa ini pencipta cip sedia ada ialah Syarikat X-FAB Sarawak di Zon Perindustrian Bebas Samajaya yang menghasilkan cip untuk pelbagai aplikasi termasuk kereta.

Menurutnya, Sarawak juga perlu berubah mengikut kehendak semasa termasuk industri semikonduktor dan menerusi Semikonduktor SMD yang baru dilancarkan, Sarawak akan menyediakan perkhidmatan reka bentuk cip kepada Melexis Technologies, Belgium. 

Terdahulu dalam ucapannya, Abang Johari berkata, sistem perisikan membolehkan utiliti elektrik mengesan kerosakan, mengurus permintaan kuasa apabila kapasiti terhad atau mahal, dan menyepadukan sumber kuasa boleh diperbaharui dan diagihkan ke dalam grid dengan lebih mudah.

Katanya, contoh-contoh tersebut sekadar menyebut beberapa aplikasi tentang cara semikonduktor digunakan untuk membolehkan tenaga bersih dalam pelbagai sektor ekonomi.

“Pada masa sama, Sarawak akan terus membangun dan memodenkan sektor utama untuk meningkatkan produktiviti dan menyokong aktiviti pembuatan bernilai tinggi seperti elektrik dan elektronik (E&E) serta semikonduktor.

“Inisiatif ini akan melengkapkan pertumbuhan sektor lain, seperti pengangkutan dan logistik, perkhidmatan kewangan dan perundangan, serta perkhidmatan reka bentuk dan kreatif,” jelasnya.

Mengenai MoA Semikonduktor SMD dan Melexis, Abang Johari berkata, ia menandakan permulaan kerjasama yang mantap antara kerajaan Sarawak dan Melexis dalam reka bentuk semikonduktor dan cip.

Katanya, ia akan terus menjadi industri penting yang akan mengubah dan mendorong Sarawak ke arah persekitaran yang mampan dan ekonomi bernilai tinggi.

“Kita juga boleh bekerjasama untuk memelihara alam sekitar dan meneroka peluang lain dari segi teknologi. Walaupun Sarawak adalah sebuah negari kecil, kita diberkati dengan sumber. 

“Kita memerlukan teknologi dan kepakaran untuk menambah nilai kepada sumber kita, sekali gus menyumbang kepada keperluan dunia untuk persekitaran hijau,” katanya.

Semikonduktor SMD merupakan entiti milik penuh kerajaan negeri yang diperbadankan melalui Majlis Penyelidikan dan Pembangunan Sarawak (SRDC) di bawah bidang kuasa Kementerian Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat.

SMD ialah sebuah tempat untuk reka bentuk cip fabless butik yang mengkhusus dalam mereka bentuk litar bersepadu isyarat analog dan campuran dengan model perkongsian yang mantap dengan pemain industri utama, sekali gus memulakan perjalanan transformasi untuk meningkatkan dan menambah baik reka bentuk dan bekalan pembuatan litar bersepadu atau cip di Sarawak.

Sumber: Utusan Borneo

Sarawak perlu wujud ekosistem ideal jadi destinasi utama industri semikonduktor


Content Type:

Duration:

PEMBUAT kereta nasional, Perusahaan Otomobil Nasional Bhd (Proton) sedang berusaha mengukuhkan keupayaan kenderaan elektrik (EV) dan merancang untuk menghasilkan EV sendiri menjelang 2027, kata Timbalan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Roslan Abdullah.

Roslan menjelaskan, Proton telah berbincang dengan rakan kongsi yang berpotensi bagi memulakan usaha itu kerana ia tidak boleh tergesa-gesa berbuat demikian tanpa memahami teknik penjualan serta pemasaran kenderaan tersebut.

Pelan hala tuju EV Proton telah bermula semenjak 10 tahun lepas tetapi ia terbantut disebabkan permintaan pasaran dan teknologi semasa.

“Jadi, lima tahun akan datang (sehingga 2027) akan memberi kami masa yang mencukupi untuk menentukan teknologi mana yang paling mudah diterima, senang diselenggara dan mampu dimiliki oleh kami serta pengguna,” katanya kepada pemberita selepas perbincangan panel pada acara Invest Malaysia Siri 2, bertajuk ‘The Road to EV’ di sini pada Rabu.

“Kerjasama dengan Smart Automobile dan pengedaran kereta pintar ini akan mengajar kami (Proton) bagaimana untuk memasang EV di dalam negara termasuk memberi kami pengalaman serta pengetahuan mengenai proses pemasangan,” katanya.

Smart Automobile adalah usaha sama yang ditubuhkan oleh Mercedes-Benz AG dan Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd.

Ketika ditanya mengenai cabaran yang dihadapi kenderaan tenaga baharu (NEV) dalam menembusi pasaran Malaysia, Roslan memberitahu, penyelesaian itu memerlukan sokongan yang lebih kukuh daripada kerajaan, kesediaan industri yang lebih baik dan peralihan minat pelanggan terhadap EV.

Beliau berkata, jualan EV meningkat kepada 3.4 peratus atau 13,800 unit tahun setakat ini, dengan EV hibrid lebih popular berbanding EV berkuasa bateri.

“Terdapat cabaran utama yang perlu diatasi, masa dan usaha kolektif.

“Cabaran ini termasuk Malaysia tidak mempunyai banyak kereta EV mampu milik, penerimaan pengguna masih perlahan, kurang kejelasan dalam pembangunan infrastruktur pengecasan EV, pembangunan bakat dalam segmen EV selain kekurangan pelaburan dalam teknologi berkaitan,” katanya.

Roslan berkata, lebih banyak pembangunan dan sokongan kepada industri EV diperlukan untuk bergerak ke hadapan.

“Ini termasuk program penyelidikan dan pembangunan, pelaburan dalam rantaian bekalan, teknologi serta penyediaan infrastruktur EV yang lebih baik,” katanya.

Sumber: Bernama

Proton rancang keluar kenderaan elektrik menjelang 2027


Content Type:

Duration:

Projek pembangunan Pusat Hab Halal Tanjung Manis dengan peruntukan RM59 juta dijangka siap tahun depan.

Premier Sarawak, Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata pihaknya berterima kasih kepada Kerajaan Persekutuan kerana meneruskan projek itu.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada kepemimpinan Perdana Menteri yang berhasrat untuk meneruskan Projek Pembangunan Pusat Hab Halal Tanjung Manis dengan harapan mampu mendominasi industri halal dunia.

“Pelaksanaan projek ini juga akan memberi manfaat dan impak besar kepada sosioekonomi penduduk dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi di bandar baru Tanjung Manis.

” Meskipun Bajet 2023 ini belum diluluskan, namun jaminan yang diberikan oleh Perdana Menteri untuk meneruskan segala yang telah dibentang ini harus disokong sepenuhnya kerana peruntukan kepada industri halal adalah yang tertinggi berbanding bajet pada 2022,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis perasmian Jelajah Halal Malaysia 2022 peringkat negeri di Dewan Majma’ Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah, di sini hari ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Premier Sarawak (Undang-Undang, MA63 dan Hubungan Negeri – Persekutuan) Datuk Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali.

Abang Johari berkata, kerajaan Sarawak menyokong penuh pelaksanaan Pelan Induk Industri Halal (HIMP) 2030 yang bersandarkan kepada tujuh teras strategik utama.

Teras strategik itu ialah menggalakkan tawaran industri halal yang berkualiti, inovatif dan berdaya saing; membangunkan syarikat-syarikat tempatan yang berdaya saing serta memacu peningkatan sosioekonomi lebih mampan, seimbang dan menyeluruh.

Katanya, pelan itu juga dilihat bergerak seiring dengan Strategi Pembangunan Ekonomi Pasca Covid-19 (PCDS) 2030 yang memberi penekanan terhadap sektor pertanian untuk mengeluarkan makanan berkualiti dari segi nutrisi, baik untuk diet dan kesihatan, seterusnya memacu Sarawak menjadi negeri maju menjelang 2030.

“PCDS 2030 juga akan fokus kepada pembangunan infrastruktur digital secara usaha sama dengan sektor swasta yang memberi penekanan kepada pengeluaran serta pemasaran untuk menjadikan sektor pertanian lebih lestari, seterusnya menjamin sekuriti makanan negara dan dunia amnya.

“Saya turut mengikuti Persidangan Perniagaan Halal Dunia (WHBCC) 2022 di Australia pada September lalu yang menekankan kepada aspek rantaian bekalan makanan yang sudah menjadi isu global,”katanya.

Beliau berharap agenda PCDS 2030 untuk menjadikan Sarawak sebagai pengeksport bersih hasil dan produk pertanian berkualiti tinggi menjelang 2030 dapat memenuhi permintaan domestik dan antarabangsa terutamanya dalam pasaran halal dunia.

Terdapat beberapa inisiatif yang difokuskan bagi merancakkan industri halal negara dengan peruntukan sebanyak RM92 juta.

Turut hadir, Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Lokman Hakim Ali, Ketua Bahagian Halal Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) Ramzen Ambi dan Penolong Setiausaha Kementerian Perdagangan dan Pelaburan Antarabangsa (MINTRED) Sharifah Mastura Wan Razali.

Sumber: Utusan Sarawak

Hab halal Tanjung Manis diteruskan


Content Type:

Duration:

Ni Hsin EV Tech Sdn Bhd (NH EV Tech), anak syarikat milik penuh Ni Hsin Group Bhd melancarkan dua model motosikal elektrik (EV), EV Tailg Ebixon ke pasaran tempatan.

Dua model berkenaan yang dipasang di kemudahan pembuatan NH EV Tech di Seri Kembangan, Selangor itu hadir dengan pilihan Tailg Ebixon Bold dan Tailg Ebixon Torq, masing-masing untuk kategori kegunaan persendirian dan komersial.

Pengarah Urusan NH EV Tech, Khoo Chee Kong, berkata pelancaran motosikal EV itu menandakan kejayaan dan pencetus perubahan kepada syarikat selepas lebih dua tahun bekerja keras bermula daripada konseptualisasi, penyelidikan dan pembangunan (R&D), percubaan dan kesilapan, serta kerjasama rapat dengan rakan kongsi, Dongguan Tailing Motor Vehicle Co Ltd.

“Motosikal pertama yang kami uji ialah motosikal enjin pembakaran dalaman (ICE) yang tidak cekap kerana ia membebankan dan mahal, dan kami mahukan kenderaan yang mesra alam. Selepas beberapa siri percubaan dan pengalaman, motosikal elektrik yang bersih dan mempunyai pelepasan asap sifar berjaya dibangunkan, sebagai Blackbixon Coffee Bike tahun lalu.

    “Kami menyedari bahawa terdapat pasaran untuk mesin yang dibina khas ini. Pandemik COVID-19 telah menyebabkan lonjakan dalam e-dagang dan oleh itu permintaan terhadap perkhidmatan penghantaran.

    “Motosikal adalah pilihan yang popular untuk masa penghantaran yang lebih cepat dan penyelenggaraan yang rendah. Memandangkan pemanasan global, motosikal EV masuk akal kerana ia cekap tenaga dan lebih murah untuk diselenggara,” katanya dalam satu kenyataan.

    Chee Kong berkata, terdapat banyak peluang untuk penggunaan EV, dengan kerajaan menyediakan insentif dalam bentuk pelepasan cukai untuk pemasangan atau pembuatan EV, bahagian komponen, dan pembangunan ekosistem seperti kemudahan pengecasan.

    “Kerajaan serta syarikat berkaitan kerajaan (GLC) juga dijangka menerima pakai penggunaan EV. Selain itu, pasaran skuter elektrik dan motosikal global dianggarkan berkembang pada kadar pertumbuhan tahunan dikompaun (CAGR) 10.2 peratus kepada AS$93.9 bilion (RM429.54 bilion) menjelang 2031 daripada AS$35.3 bilion (RM161.48 bilion) pada 2021.

    “Sasaran kami ialah menjual 15,000 unit motosikal EV Tailg Ebixon setahun dalam tempoh tiga tahun akan datang meliputi rantau Asia Pasifik. Kami sedang berunding dengan beberapa organisasi, GLC, agensi kerajaan dan peniaga untuk mempromosikan, memasarkan serta mengedarkan motosikal EV di rantau ini.

    “Model perniagaan kami merangkumi modul jualan langsung dan sewa milik kepada perniagaan serta pengguna,” katanya.

    Beliau menjelaskan, syarikat itu memberi penekanan terhadap tanggungjawab sosial dan alam sekitar sambil mewujudkan aliran pendapatan hijau dalam perdagangan karbon dalam aspek pembuatan dan pemasangan motosikal EV, di mana pelepasan dianggap sebagai kredit karbon atau offset yang boleh dijual di pasaran karbon seperti pasaran karbon sukarela Bursa Securities Malaysia Bhd (Bursa VCM) yang akan dibuka pada akhir tahun ini.

    “Perniagaan motosikal EV Ni Hsin menjana pengimbangan karbon yang boleh dijual kepada syarikat lain untuk mengurangkan jejak karbon mereka. Bursa VCM akan selain menyediakan ketelusan dalam pasaran kredit karbon, meningkatkan pelaburan dalam projek mengimbangi berkualiti tinggi seperti menanam pokok atau beralih kepada bahan api yang lebih bersih,” katanya.

    Sempena pelancaran dua model Motosikal EV Tailg Ebixon itu, Ni Hsin juga akan menandatangani Memorandum Perjanjian dengan beberapa organisasi, antaranya MIMOS Bhd, Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (PROLINTAS), HAI-O Enterprise Bhd dan PT Winn Pratama Indonesia bagi membantu pemasaran, promosi dan pengedaran motosikal EV terbabit.

    Sumber: Berita Harian

    Ni Hsin perkenal dua model motosikal elektrik


    Content Type:

    Duration:

    Perbadanan Usahawan Nasional Bhd (PUNB) akan memperbanyakkan kursus dan latihan peningkatan kemahiran menerusi kerjasama strategik bersama German-Malaysian Institute (GMI) dalam memberi pendedahan teknologi terkini pembuatan kenderaan elektrik (EV) tahun depan.

    Ketua Pegawai Eksekutif PUNB, Izwan Zainuddin berkata, permintaan terhadap kepakaran untuk servis kenderaan EV dan hibrid dilihat meningkat di Malaysia terutamanya apabila kenderaan tersebut luar daripada tempoh jaminan.

    “Untuk tahun ini, sebanyak tiga sesi latihan telah dianjurkan melibatkan 60 peserta terdiri dari Rakan Usahawan dan warga kerja PUNB,” katanya selepas Majlis Perasmian Auto Forum 2022 hari ini.

    Inisiatif ini juga sebagai langkah sokongan PUNB terhadap kerajaan dalam industri automotif yang memfokuskan kepada penggunaan EV selaras dengan Dasar Automotif Nasional 2020 dalam usaha mencapai sebuah negara bebas karbon menjelang 2050.

    “Sehubungan itu, sebagai sebuah pusat pembangunan keusahawanan, PUNB bertanggungjawab untuk memberi pendedahan melalui kursus dan latihan yang ditawarkan bagi memastikan perniagaan Rakan Usahawan PUNB mampu bergerak seiring dengan pembangunan teknologi masa kini,” kata Izwan.

    Selain itu, beliau berkata PUNB juga bekerjasama dengan Petronas Lubricants Marketing (Malaysia) Sdn Bhd melalui Program Petronas AutoExpert sebagai platform untuk menjalankan perniagaan bengkel kenderaan berkonsep di bawah jenama syarikat minyak utama Malaysia ini.

    “Melalui kerjasama ini, Rakan Usahawan yang layak akan berpeluang untuk mendapat sokongan pembiayaan dari PUNB bersama bimbingan yang ditawarkan oleh pihak Petronas untuk memulakan perniagaan,” katanya.

    Izwan berkata perbadanan itu menyasarkan seramai 20 usahawan automotif PUNB untuk menyertai Program Petronas AutoExpert dalam tempoh dua tahun sehingga penghujung 2024.

    Dalam perkembangan berasingan, Izwan berkata sebanyak RM409.3 juta pembiayaan perniagaan telah diluluskan kepada 1,238 syarikat dalam industri automotif sejak penubuhan PUNB sehingga 30 September 2022.

    Secara keseluruhan, katanya PUNB telah meluluskan pembiayaan perniagaan sebanyak RM3.9 bilion kepada 13,615 usahawan daripada 9,509 syarikat sejak penubuhannya sehingga 30 September 2022 manakala sasaran kelulusan pembiayaan perniagaan tahun ini adalah sebanyak RM189 juta kepada 314 syarikat.

    Sumber: Bernama

    PUNB kerjasama dengan GMI dalam pembuatan EV


    Content Type:

    Duration:

    Pulau Pinang menjangkakan lebih banyak pengilang menempatkan semula kilang mereka ke negeri ini tahun depan, kata Penasihat Khas Pelaburan kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Datuk Seri Lee Kah Choon.

    Beliau berkata, penempatan semula itu akan meningkatkan lagi pertumbuhan ekonomi negeri, hasil daripada infrastruktur yang tersedia untuk perniagaan.

    “Adalah lebih selamat bagi syarikat memindahkan semula kemudahan mereka ke sini kerana negeri ini dan Malaysia secara amnya dianggap sebagai zon hijau.

    “Taiwan misalnya, adalah negara zon merah yang dilanda gempa bumi dan taufan. Malaysia adalah lebih selamat, dan tambahan pula, kami sudah mempunyai rantaian bekalan, jadi ini boleh menjadi kelebihan untuk kami,” katanya kepada Bernama selepas merasmikan pembukaan hab pengedaran rantaian bekalan baharu NI Malaysia Sdn Bhd di sini hari ini.

    Lee berkata Pulau Pinang telah mula menerima pertanyaan daripada syarikat-syarikat asing (yang kini berpangkalan di China) untuk berpindah ke sini berikutan konflik AS-China yang berpanjangan.

    Bagaimanapun, beliau memberi amaran bahawa pengilang harus menjangkakan perniagaan akan perlahan sedikit pada 2023, dengan mengambil kira kemungkinan berlakunya kemelesetan ekonomi global.

    Ditanya mengenai pelaburan dalam sektor pembuatan di Pulau Pinang yang diluluskan pada Julai-Disember 2022, Lee menjangkakan negeri itu akan mencatatkan jumlah yang sama seperti pada separuh pertama tahun ini, sekali gus kembali ke tahap prapandemik.

    Terdahulu, Lee membacakan ucapan Ketua Menteri, Chow Kon Yeow, yang disahkan positif Covid-19.

    Dalam ucapannya, Chow berkata Pulau Pinang mendahului negeri-negeri lain pada 2021 dengan nilai eksport tertinggi berjumlah RM354 bilion, yang mana produk elektrik dan elektronik (E&E) dan peranti perubatan merangkumi kira-kira 80 peratus daripada jumlah eksport.

    “Pulau Pinang adalah antara penyumbang utama negara dari segi pelaburan dalam pembuatan dengan mencatatkan pelaburan sebanyak RM7.9 bilion bagi tempoh Januari hingga Jun 2022.

    “Pada Januari hingga Ogos 2022, nilai eksport Pulau Pinang meningkat 30 peratus tahun ke tahun kepada RM291 bilion, mewakili 29 peratus daripada jumlah keseluruhan eksport negara.

    “Dan, sejak kebelakangan ini ia mendahului senarai sekali lagi dengan eksport berjumlah RM14.4 bilion atau 33.2 peratus daripada jumlah eksport negara pada September 2022,” kata Ketua Menteri.

    Sementara itu, Pengarah Urusan NI, Selvam Chinappan berkata dengan siapnya hab pengedaran di Pulau Pinang ini, ia akan memainkan peranan penting bagi mengukuhkan jejak global syarikat itu.

    “Kemudahan itu juga akan berfungsi sebagai pusat pengedaran global untuk ujian automatik yang berkaitan dengan perisian dan sistem pengukuran automatik.

    “Apabila beroperasi sepenuhnya, kemudahan itu akan membolehkan pertumbuhan NI untuk produk berkaitan dengan aplikasi Megatrend Industri 4.0, termasuk internet pelbagai benda (IoT), 5G dan teknologi Automotif (Sistem Bantuan Pemandu Termaju dan Pemanduan Autonomi),” katanya.

    Mengulas mengenai pelancaran hab pengedaran rantaian bekalan global baharu NI, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) Datuk Wira Arham Abdul Rahman berkata untuk bergerak ke hadapan, MIDA merancang mempertingkatkan produktiviti dan kemampanan dengan lebih giat lagi.

    “Kami mahu mewujudkan pekerjaan berkemahiran tinggi yang memperoleh gaji lebih tinggi, berpandukan kepada Aspirasi Pelaburan Nasional,“ katanya.

    Sumber: Bernama

    Lebih banyak pengilang berpindah semula ke P.Pinang pada 2023


    Content Type:

    Duration:

    Sersol Bhd menjalin usaha sama (JV) dengan syarikat tenaga dan pakar motosikal elektrik Thailand, Takuni Group PCL untuk mengukuhkan pelan pertumbuhan perniagaan kenderaan elektrik (EV) di Malaysia, Indonesia dan Thailand.

    Pemeteraian perjanjian usaha sama di Bangkok itu menyaksikan Sersol mempelbagaikan portfolio pelaburan dengan menggabungkan entiti Malaysia untuk mengendalikan pembuatan, pemasaran dan pengedaran bateri motosikal EV, bateri EV dan platform pengecasan di seluruh rantau ini.

    Berikutan perjanjian itu, JV Sersol-Takuni akan menubuhkan kilang bateri di Malaysia, memanfaatkan storan tenaga, meningkatkan kualiti dan kecekapan bateri serta menghasilkan platform pengecasan berkualiti tinggi untuk motosikal EV dan e-skuter.

    Pengarah Urusan Sersol, Datuk Wira Justin Lim Hwa Tat, berkata syarikat itu kerjasama dengan Takuni Group yang disenaraikan di Bursa Saham Thailand (SET), dengan permodalan pasaran sebanyak 2.864 bil baht (RM355.2 juta) dijangka dapat ‘menghijaukan’ segmen skuter dan motosikal, dengan kedua-duanya kini menjadi mod pengangkutan popular di seluruh Asia Tenggara.

    “Kami memenuhi keperluan kritikal pada masa ini dalam krisis tenaga dan iklim global yang berterusan. Dalam menggabungkan sumber dan keupayaan kami, kelebihan daya saing Sersol dan Takuni terkandung dalam keupayaan kami untuk melaksanakan pengumpulan kredit karbon.

    “Selain itu, kami merancang untuk menawarkan program pemajakan untuk basikal e-hailing di ketiga-tiga pasaran ini,” katanya dalam satu kenyataan.

    Menurut Hwa Tat, syarikat usaha sama baharu itu secara asasnya jadi meluaskan kekuatan Takuni dalam menyediakan perkhidmatan komprehensif, memfokuskan pada penyimpanan tenaga.

    “Dalam meningkatkan penggunaan tenaga hijau untuk motosikal EV dan e-skuter, perkongsian ini akan menyumbang kepada mempercepatkan mandat peralihan tenaga boleh diperbaharui di beberapa negara di Asia Tenggara untuk mencapai pelepasan karbon ‘Sifar Bersih’ menjelang 2050.

    “Kami menjangkakan syarikat usaha sama baharu itu menjana jualan RM900 juta di seluruh Malaysia, Indonesia dan Thailand,” katanya.

    Dalam laporan Meticulous Market Research Pvt Ltd, pasaran e-skuter dijangka mencatatkan kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) sebanyak 28.9 peratus dari 2022 hingga 2029 untuk mencapai nilai pasaran AS$625.03 bilion (RM2.952 bilion) menjelang 2029.

    Kebanyakan potensi pertumbuhan berpunca daripada peningkatan pelaburan oleh pengeluar asal (OEM) dan syarikat ride-hailing yang didorong oleh dasar dan peraturan kerajaan yang menggalakkan serta peningkatan subsidi untuk EV.

    Statista pula meramalkan segmen motosikal EV berkembang pada CAGR 10.2 peratus kepada AS$102 bilion (RM481.8 juta) menjelang 2030.

    Hwa Tat berkata, syarikat JV itu menyasar untuk mengumpul pertumbuhan pasaran sebanyak 10 peratus dalam kedua-dua segmen di Malaysia dan Thailand dipacu peningkatan penggunaan e-skuter dan basikal dalam aplikasi penghantaran kurier serta e-dagang, selain penurunan harga bateri yang ditawarkan kepada pengguna.

    “Selain itu, peningkatan jumlah pelaburan oleh pihak berkuasa kerajaan dalam pembangunan infrastruktur pengecasan EV telah meningkatkan ramalan pertumbuhan dalam tempoh yang diramalkan ini.

    “Syarikat JV ini akan memperkenalkan stesen pengecasan SWAP bateri, di mana pengguna boleh menukar bateri dengan cepat tanpa menunggu untuk mengecas semula. Ini akan mempercepatkan penggunaan e-skuter dan motosikal EV di ketiga-tiga negara. Kemudahan mengecas akan menjadi faktor kejayaan yang penting untuk perniagaan kami,” katanya.

    Sumber: Berita Harian

    JV Sersol-Takuni perkukuh perniagaan EV di tiga negara


    Content Type:

    Duration:

    PETRONAS menandatangani dua perjanjian utama dengan Petroleum Sarawak Bhd (PETROS) berhubung peluang kerjasama di bawah Pelan Hala Tuju Gas Sarawak yang akan membantu mempercepatkan aspirasi kedua-dua pihak untuk mengembangkan industri tenaga negeri itu secara mapan.

    Menurut syarikat petroleum nasional itu, perjanjian pertama ialah perjanjian utama (HoA) untuk memperluaskan penggunaan gas asli di dalam negeri bagi membekalkan 60 MMscfd gas bermula 2026 kepada stesen janakuasa Turbin Gas Kitaran Gabungan 400 MW di Miri.

    Katanya, ia adalah susulan daripada memorandum persefahaman (MoU) yang ditandatangani pada Disember 2021 berkaitan dengan jumlah semakan bekalan gas asli ke Sarawak untuk pelaksanaan projek di bawah Pelan Hala Tuju Gas Sarawak.

    “Sehubungan dengan itu, PETRONAS akan membangunkan sumber gas baharu serta infrastruktur luar pesisir dan darat yang berkaitan untuk menyokong bekalan gas tambahan. Ini menandakan permulaan pembangunan Hab Miri seperti yang digariskan dalam Pelan Hala Tuju berkenaan.

    “Selain HOA, PETRONAS dan PETROS juga akan bekerjasama rapat untuk mewujudkan penangkapan dan penyimpanan karbon (CCS) sebagai peluang perniagaan baharu melalui kajian pelan hala tuju ekosistem CCS, dalam meletakkan Sarawak sebagai hab pensekuesteran serantau.

    “Kedua-dua pihak juga akan berusaha untuk memupuk penyertaan syarikat Sarawak dan pembangunan bakat tempatan dalam bidang baharu itu,” katanya dalam kenyataan.

    Menurut PETRONAS, untuk memformalkan perkara itu, satu perjanjian kerjasama bersama (JCA) telah dimeterai untuk memudahkan pengawasan pembangunan CCS dan operasinya di Sarawak, ketika industri beralih ke arah masa depan rendah karbon.

    Katanya, kedua-dua HOA dan JCA telah ditandatangani pada 19 Oktober lalu pada majlis memperingati ulang tahun kelima PETROS.

    Naib Presiden Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Huluan PETRONAS, Datuk Adif Zulkifli berkata: “Sebagai rakan kongsi jangka panjang Sarawak, PETRONAS terus memainkan peranannya dalam membangunkan industri minyak dan gas yang mapan dan progresif dalam landskap peralihan tenaga, melalui projek kelas dunia seperti pembangunan gas Kasawari yang merangkumi aplikasi teknologi pensekuesteran karbon.

    “Pada masa sama, PETRONAS terus menarik pelaburan baharu ke dalam sektor huluan untuk menyokong peningkatan permintaan gas seperti yang dibayangkan dalam Pelan Hala Tuju Gas Sarawak.

    Pada majlis yang sama, PETRONAS Carigali Sdn Bhd (PCSB), anak syarikat milik penuh PETRONAS memeterai Perjanjian Farm Out dengan Petroleum Sarawak Exploration and Production Sdn Bhd (PSEP), anak syarikat milik penuh PETROS untuk penjualan PCSB 45 peratus daripada kepentingan penyertaan bukan operasi dalam Blok SK407 PSC.

    Sumber: Berita Harian

    PETRONAS, Petros perluas perkongsian percepat Pelan Hala Tuju Gas Sarawak


    Content Type:

    Duration:

    Malaysia bakal menjadi pangkalan pembuatan Thamlev USA Ltd di Asia Tenggara bagi pengeluaran basikal elektrik syarikat tersebut di luar dari Amerika Syarikat (AS).

    Tapak baharu itu akan mengembangkan kapasiti pembuatan sedia ada Thamlev dan membantu meningkatkan profil dan pembangunan sektor kenderaan elektrik di Malaysia.

    Jumlah pelaburan bagi projek kenderaan elektrik ringan itu bernilai RM100 juta dan pelaburan modal syarikat tersebut bakal mentransformasikan Malaysia menjadi hab kenderaan elektrik ringan seperti eMoped, eMotorcycle dan eMicrocar serta mewujudkan kira-kira 750 peluang pekerjaan.

    Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) Datuk Wira Arham Abdul Rahman berkata pengembangan Thamlev ke Malaysia itu adalah sejajar dengan Dasar Automotif Nasional (NAP) negara yang disasarkan untuk menjadikan Malaysia sebagai peneraju serantau dalam pembuatan kenderaan elektrik, kejuruteraan, teknologi dan pembangunan mampan.

    Dikenal pasti sebagai sektor utama di bawah Aspirasi Pelaburan Nasional, Malaysia komited memacu pertumbuhan kenderaan elektrik dan keseluruhan ekosistemnya yang seterusnya akan membantu meningkatkan landskap kenderaan elektrik menjadi lebih kompetitif di Asia Tenggara.

    “Kerajaan Malaysia akan berusaha membangunkan persekitaran kondusif bagi pemain industri asing dan domestik untuk menjalankan perniagaan berikutan keupayaan negara untuk menyediakan tenaga kerja berkemahiran tinggi dan rakan kongsi teknologi yang berkebolehan,” katanya dalam satu kenyataan.

    Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Thamlev Mobility Sdn Bhd, Kelvin Tham berkata dengan penyelidikan dan pembangunan canggihnya syarikat itu komited untuk memacu sektor pembuatan Malaysia terutamanya dalam sektor kenderaan elektrik ringan dengan produk berkualiti paling tinggi.

    “Thamlev berada di kedudukan kelima dari segi jualan tahunan dengan 4,000 unit terjual di AS pada 2022. Kami berharap dapat mengembangkan operasi kami di seluruh AS, Eropah dan rantau ASEAN dalam tempoh terdekat ini,” katanya.

    Pada Disember 2021, Thamlev memeterai memorandum perjanjian dengan NanoMalaysia, agensi pengkomersialan di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi dan Hyundai Kefico Corp bagi pembangunan ekosistem mikro-mobiliti kenderaan elektrik bernilai AS$30 juta (RM141.55 juta).

    Penerimagunaan ekosistem mikro-mobiliti kenderaan elektrik akan menjadi pemangkin bagi syarikat itu untuk terus berkembang maju dalam segmen kenderaan elektrik ringan, sejajar dengn revolusi teknologi global.

    Syarikat itu juga bekerjasama dengan Curo Co Ltd, Hyundai Electric and Energy Systems Co Ltd, Daegu Mechatronics and Materials Institute dan Signet EV untuk membentuk konsortium stesen swap bateri di Malaysia.

    MIDA telah meluluskan 25 projek bernilai RM10.69 bilion dalam sektor kenderaan elektrik dan ekosistem berkaitannya dari 2020 hingga Jun 2022. Pelaburan yang diluluskan itu termasuklah pemasangan kenderaan elektrik dan pembuatan bahagian-bahagian dan komponen kenderaan elektrik dan komponen pengecasan. 

    Sumber: Bernama

    Malaysia jadi pusat pengeluaran kenderaan elektrik Thamlev


    Content Type:

    Duration:

    Cochlear Ltd, peneraju global bagi penyelesaian pendengaran boleh implan mengumumkan pengembangan kemudahan pembuatan globalnya di Kuala Lumpur, sekali gus meningkatkan kedudukan Malaysia sebagai antara negara global untuk menghasilkan dan menyenggara pemproses bunyi implan
    pendengaran.

    Dalam kenyataan hari ini, katanya pengembangan baharu itu melibatkan pelaburan melebihi RM30 juta untuk menyokong permintaan yang semakin meningkat di syarikat itu bagi implan pendengaran koklear dan akustik di Malaysia serta lebih 180 negara lain.

    Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) Datuk Arham Abdul Rahman berkata langkah Cochlear mengembangkan operasi pembuatan globalnya di Malaysia akan memantapkan lagi kedudukan negara bukan sahaja sebagai destinasi ASEAN bagi pembuatan inovatif dan termaju, malah, sebagai destinasi pelaburan peranti perubatan terkemuka dunia.

    CEO merangkap Presiden Cochlear, Dig Howitt berkata pengembangan itu penting terhadap misi syarikat untuk membantu beratus-ratus ribu individu di seluruh dunia untuk mendengar.

    “Selain meningkatkan kemampuan kami untuk menghasilkan lebih banyak pemproses bunyi, pusat pengedaran global baharu itu mengukuhkan kecekapan dari segi penghantaran barangan dan manfaat kemampanan dengan mengurangkan jarak perjalanan kami dengan para pembekal.

    “Kami berterima kasih dengan sokongan dan kerjasama yang teguh daripada MIDA, Kementerian Kesihatan Malaysia dan Persatuan Industri Perubatan Malaysia (AMMI) yang membolehkan kami berkembang di Malaysia, menjadikan Kuala Lumpur sebagai lokasi ketiga terbesar bagi rangkaian Cochlear,” katanya.

    Dengan keluasan 50,000 kaki persegi, tapak baharu yang diperluas itu akan menghasilkan dan menyenggara pemproses bunyi implan akustik dan koklear yang terkini dan maju syarikat itu.
    Tapak pembuatan itu turut dikuasakan dengan 100 peratus tenaga boleh baharu.

    Bagi tahun fiskal 2021-2022, Cochlear menawarkan lebih 40,000 implan pendengaran untuk golongan dewasa dan kanak-kanak di seluruh dunia.

    Bilangan kanak-kanak di Malaysia yang akan menerima manfaat daripada implan pendengaran dijangkakan meningkat.

    Menjelang 2024, kerajaan menyasarkan untuk menjalankan saringan pendengaran universal kepada bayi baru lahir di 95 peratus hospital kerajaan dan swasta untuk mengenal pasti kanak-kanak dan menentukan mereka yang akan mendapat manfaat daripada alat bantu dengar.

    Pada masa ini, hanya 65 peratus daripada hospital di Malaysia menawarkan perkhidmatan ini.

    Kira-kira 1,500 kanak-kanak di Malaysia dilahirkan dengan hilang pendengaran pada setiap tahun.

    Sumber: Bernama

    Cochlear kembang kemudahan pembuatan global di Malaysia


    Content Type:

    Duration:

    MAN Truck & Bus (M) Sdn Bhd (MAN Malaysia) dijangka menawarkan casis bas elektrik sepenuhnya dengan pelepasan karbon sifar bersama dengan casis konvensional yang dikuasakan oleh enjin Euro V bermula tahun depan.

    Pengeluar jenama kenderaan komersial terkemuka Jerman itu dalam satu kenyataan berkata, untuk pasaran Malaysia, casis MAN eBus boleh didapati sebagai kenderaan dua gandar dengan lantai rendah (LF) yang sesuai untuk pengangkutan awam bandar.

    Katanya, ia dikuasakan oleh motor elektrik dengan kuasa berterusan 160 kW dan tork maksimum 2100 Nm dipadankan dengan kotak gear kelajuan tunggal.

    “Dengan bekalan elektrik sama ada daripada bateri 4-pek 320 kWj atau 6-pek 480 kWj berteknologi NMC (lithium-nikel-mangan-kobalt), casis MAN eBus mempunyai jarak perjalanan sehingga 350 kilometer (km) dengan sekali cas,” katanya.

    MAN Malaysia dan Gemilang International Limited (GML), yang juga syarikat bas dan badan bas Malaysia disenaraikan di pasaran saham Hong Kong menampilkan casis MAN eBus buat pertama kali di Malaysia pada majlis pratonton khas untuk pengendali bas dan pegawai kerajaan di ibu pejabat GML di Senai, Johor.

    Pengarah Urusan MAN Malaysia, Andrew O’Brooks, berkata syarikat itu yakin casis MAN eBus, dengan fleksibiliti dan prestasi yang telah terbukti, akan menjadi platform yang sempurna untuk pengendali bas Malaysia beralih kepada mobiliti elektro.

    “Kami merancang untuk memasang casis MAN eBus secara tempatan untuk menjadikan harganya lebih kompetitif bagi mereka yang berminat untuk menyertai kami dalam perjalanan ke arah kemampanan.

    “Dengan program pemasangan tempatan (CKD), kami menjangkakan bas elektrik akan mencapai sekurang-kurangnya 20 peratus daripada jualan keseluruhan bas MAN di Malaysia menjelang 2026,” katanya.

    Sementara itu, Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif GML, Pang Chong Yong berkata, syarikat itu berkongsi matlamat yang sama dengan MAN dalam mengurangkan pelepasan karbon, selain komited untuk membangunkan badan bas aluminium yang paling tahan lama, ringan, mesra alam dan kos efektif bagi casis MAN yang menggunakan teknologi terkini.

    “Selain mempunyai casis sifar pelepasan karbon, sama penting adalah penghasilan badan bas berkonsep hijau dalam mengeluarkan kenderaan mesra alam secara keseluruhan. Bersama-sama, kami berharap dapat meneraju Malaysia dan seluruh rantau ini ke arah masa depan yang lebih bersih, tenang dan selamat,” katanya.

    Sebagai pembina badan bas neutral, GML telah menjadi pengeluar peralatan asal (OEM) untuk MAN sejak sedekad yang lalu.

    GML yarikat itu telah membekalkan lebih daripada 2,500 bas MAN ke pasaran Malaysia dan luar negara seperti Singapura, Hong Kong, Australia, Uzbekistan dan Dubai.

    Sementara itu, MAN Malaysia akan menawarkan perkhidmatan perundingan emobiliti 360 darjah khusus pelanggan kepada syarikat yang merancang untuk beralih ke elektro mobiliti.

    Perkhidmatan eksklusif Penyelesaian Pengangkutan MAN meliputi semua faktor penting untuk peralihan yang berjaya seperti analisis pelbagai dan penggunaan, analisis rangkaian, konsep infrastruktur, pengisian dan konsep tenaga, peralihan armada pengangkutan dan perkhidmatan serta latihan.

    Sumber: Berita Harian

    MAN Malaysia perkenal casis bas elektrik tahun depan


    Content Type:

    Duration:

    ersatuan Industri Semikonduktor Malaysia (MSIA) mengunjurkan industri semikonduktor berkembang antara lapan hingga 10 peratus pada tahun ini.

    Namun ia diikuti pertumbuhan lebih rendah pada 2023 disebabkan kemerosotan dalam industri pembuatan komputer peribadi dan telefon pintar, kata Hong Leong Investment Bank (HLIB).

    Bagaimanapun, industri automotif kekal berdaya tahan dengan nisbah tempahan, kata HLIB dalam nota penyelidikan.

    Ia berkata loji fabrikasi akan terus diperlengkapkan walaupun pelan perbelanjaan modal (Capex) yang dikurangkan baru-baru ini oleh penggiat utama tetapi ia mungkin menangguhkan tenaga kerja sehingga pesanan diperoleh.

    “MSIA bekerjasama dengan kerajaan untuk menambah baik insentif bukan monetari untuk menarik pelaburan langsung asing (FDI) dalam industri ini. Kami mengekalkan pendirian secara taktikal memihak kepada pemain hadapan,” katanya.

    Bank pelaburan itu berkata dalam tempoh 12 bulan lepas sejumlah RM52 bilion pelaburan semikonduktor telah diumumkan dengan sasaran mewujudkan 11,000 pekerjaan.

    “Susulan daripada pelaksanaan Cukai Minimum Global sebanyak 15 peratus, MSIA bekerjasama dengan kerajaan untuk menambah baik insentif bukan monetori seperti automasi, bakat dan rantaian bekalan untuk menarik FDI dalam industri ini,” katanya.

    HLIB berkata permintaan yang semakin meningkat untuk pendigitalan menaikkan jualan di seluruh dunia yang mengakibatkan kekurangan cip global, ia memberi kesan kepada rantaian bekalan merentas sektor.

    Sektor teknologi dijangka mengalami pertumbuhan pendapatan untuk beberapa tahun disokong oleh permintaan eksponen asas serta insentif kerajaan.

    HLIB berkata ia menggariskan beberapa cabaran untuk industri semikonduktor termasuk tekanan ekonomi seperti inflasi dan risiko kemelesetan global dan gangguan bekalan.

    Malaysia akan mengambil bahagian dalam melaksanakan cukai korporat minimum global sebanyak 15 peratus mulai tahun 2023 dan cukai itu hanya akan dikenakan kepada perusahaan multinasional besar dan konglomerat Malaysia yang perolehan global tahunannya melebihi RM3.4 bilion. 

    Sumber: Bernama

    Industri semikonduktor dijangka berkembang 10 peratus


    Content Type:

    Duration:

    Ni Hsin EV Tech Sdn Bhd (NH EV TECH), anak syarikat milik penuh Ni Hsin Group Bhd, hari ini menerima Kelulusan Jenis Kenderaan (VTA) daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Malaysia di bawah Akta Pengangkutan Jalan Malaysia 1987.

    Ia untuk dua model Motosikal Kenderaan Elektrik EBIXON (EBIXON EV Bike) dalam kategori peribadi dan komersial iaitu, TAILG BOLD dan TAILG TORQ.

    Syarikat dalam kenyataannya berkata, NH EV TECH pada 23 Mac 2022 memeterai Perjanjian Pembuatan Peralatan Asal (OEM) dengan Dongguan Tailing Motor Vehicle Co, Ltd (TAILG) untuk pembuatan EV Bikes atau Motosikal EV seperti yang biasa dikenali di Malaysia.

    Pengarah Urusan NH EV Tech, Khoo Chee Kong, berkata dengan kelulusan VTA, NH EV TECH akan mula mengeluarkan secara pemasangan tempatan (CKD) EBIXON EV Bikes pada November 2022 dan selepas itu akan melancarkan EV Bikes di pasaran Malaysia.

    Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) pada 17 Mac 2022 telah mengeluarkan Lesen Pengilang kepada NH EV TECH untuk bertindak sebagai Pengilang Berlesen bagi menjalankan aktiviti ‘Manufacture and Assembly of Electric Vehicle Bike’ di 47, Jalan Taming Dua, Taman Taming Jaya, 43300 Seri Kembangan, Selangor Darul Ehsan mulai 29 Oktober 2021 mengikut Akta Penyelarasan Perindustrian 1975 (AKTA 156).

    “Usaha menceburi perniagaan e-mobiliti adalah sejajar dengan komitmen Kumpulan terhadap ESG. EBIXON EV Bike adalah EV bike pertama yang disesuaikan sepenuhnya untuk pasaran peribadi dan komersial domestik dan akan mewujudkan standard baharu dalam pengangkutan bersih di seluruh negara dan seterusnya,” katanya di sini hari ini.

    Di bawah Perjanjian OEM itu, TAILG akan mengeluarkan EV Bikes dan dihantar sebagai komponen, alat ganti dan perisian manakala NH EV TECH akan memasang dan menguji serta menjalankan kawalan kualiti dan pentauliahan EV Bikes di Malaysia.

    TAILG, yang ditubuhkan di China pada tahun 2004, mengkhusus dalam R&D, pembuatan, jualan dan perkhidmatan kenderaan elektrik tenaga baru.

    Produknya meliputi basikal elektrik, skuter elektrik, basikal khas elektrik, basikal roda tiga elektrik dan kenderaan lain.

    Syarikat itu menduduki tempat ketiga teratas di China, diiktiraf sebagai “Rakan Kongsi Program E-mobiliti Alam Sekitar PBB” dan mempunyai 7,000 kedai eksklusif di seluruh dunia.

    TAILG juga mencatat Rekod Dunia Guinness untuk jarak terjauh dengan skuter elektrik, caj tunggal pada Oktober 2020.

    Beliau menambah pihaknya menyasarkan untuk menjual 50,000 unit EBIXON EV Bikes di Malaysia dan ASEAN dalam tempoh tiga tahun akan datang.

    Permintaan untuk EV Bikes di rantau ini dijangka menyaksikan pertumbuhan pesat dalam tempoh tiga hingga 10 tahun akan datang, mengatasi Eropah dan Asia Timur.

    “Fokus reka bentuk baharu ini adalah untuk menyampaikan kapasiti penyimpanan terkemuka kelas, julat dan kelajuan tertinggi untuk menggalakkan penggunaan pengangkutan pelepasan sifar secara besar-besaran di seluruh Malaysia, dan pada masa yang sama mengelakkan keperluan untuk infrastruktur tambahan.

    “NH EV TECH kini sedang bekerjasama dengan saluran pengedaran motosikal komersial yang besar dan pemilik stesen penukaran bateri di seluruh Malaysia dan ASEAN, termasuk pembiaya untuk pelanggannya dan kumpulan kenderaan komersial yang besar,” tambah Khoo.

    EBIXON EV Bikes menampilkan sistem bateri dwi boleh tukar yang menawarkan jarak gabungan sehingga 200 km (112 batu).

    Bateri boleh dipasang ke soket rumah untuk mengecas atau ditukar di stesen bateri yang ditetapkan.

    Selain itu, kuasa bateri boleh diisi semula pada pengecas awam.

    “Melalui inisiatif penyelidikan dan pembangunan yang meluas dengan kerjasama TAILG, EBIXON EV Bike direka bentuk dan dibangunkan untuk mencapai “pariti hampir kos” dengan motosikal enjin pembakaran dalaman (“ICE”) di pasaran Malaysia, tetapi pada kos operasi yang sehingga 70 peratus lebih rendah.

    “EBIXON EV Bikes direka bentuk mengikut kesesuaian iklim Malaysia dan serantau, keadaan jalan raya dan gaya penumpang di samping memastikan kualiti, prestasi, keselesaan, kecekapan pengendalian dan akhir sekali, kemampuan. ” tambahnya.

    Sumber: Berita Harian

    Ni Hsin peroleh kebenaran keluar motosikal elektrik


    Content Type:

    Duration:

    Indium Corporation, pembekal bahan global untuk industri pemasangan elektronik dan pembungkusan semikonduktor berpangkalan di Amerika Syarikat, mengembangkan operasinya dengan mewujudkan kemudahan baharu di Taman Perindustrian Batu Kawan (BKIP).

    Presiden dan Ketua Pegawai Operasinya, Ross Berntson berkata, kemudahan baharu berkeluasan 37,500 kaki persegi itu akan menghasilkan pelbagai produk pateri dan tampal pateri, termasuk bahan bagi pemasangan elektronik, e-mobiliti, elektronik kuasa dan pembungkusan termaju untuk pasaran semikonduktor.

    “Dengan kedudukan yang strategik di BKIP, kemudahan itu akan menawarkan kira-kira 100 peluang pekerjaan,” katanya kepada pemberita pada majlis pembukaan kemudahan itu.

    Ia dirasmikan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow.

    Berntson berkata, syarikat itu berbesar hati untuk meneruskan perjalanan melaksanakan perniagaan selama lebih 40 tahun di Malaysia menerusi kemudahan pembuatan baharunya di Pulau Pinang.

    Beliau berkata kemudahan itu akan membolehkan syarikat meningkatkan lagi sokongan kepada pelanggan, antaranya dalam sektor automotif, semikonduktor, elektronik kuasa, e-mobiliti dan pengkomputeran.

    Pembinaan kemudahan pembuatan baharu syarikat akan turut menyokong rantaian bekalan tempatan di Malaysia dan membuka peluang-peluang baharu bukan sahaja kepada industri logam, malah terhadap industri jentera dan peralatan, automotif, elektrik dan elektronik serta semikonduktor, kata Berntson.

    Beliau berkata syarikat akan terus mengembangkan kapasiti pengeluaran untuk memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggan di Malaysia dan negara lain di rantau ini termasuk Thailand dan Vietnam.

    Sementara itu, Chow dalam ucapannya berterima kasih kepada Indium Corporation kerana terus memberikan sokongan dan keyakinan menerusi pembinaan kemudahan pembuatan di Pulau Pinang.

    “Keputusan pelaburan oleh syarikat ini adalah pengiktirafan terhadap bakat berkemahiran, infrastruktur yang dibangunkan dengan baik serta persekitaran perniagaan yang berdaya tahan di negeri ini,” katanya.

    Sumber: Bernama

    Indium Corp bina kemudahan pembuatan di Pulau Pinang


    Content Type:

    Duration:

    Persekutuan Fesyen, Tekstil dan Pakaian Malaysia (FMFTA) mengalualukan ratifikasi Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP) seperti yang diumumkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) barubaru ini.

    FMFTA mengucapkan tahniah kepada kerajaan atas komitmennya untuk melaksanakan prosedur dalaman untuk memenuhi mandat Kabinet dan menyerahkan Instrumen Pengesahan (IOR) untuk CPTPP kepada depositari di New Zealand pada 30 September 2022.

    Pelaksanaan CPTPP menjelang akhir tahun ini adalah penting untuk semua pemain industri Malaysia untuk mengambil kesempatan daripada perjanjian penting ini sebagai satu lagi instrumen pemulihan perdagangan, kerana ia adalah masa penting untuk menstabilkan aktiviti pembuatan, memulihkan sambungan rantaian bekalan, dan mendapatkan yang baharu pasaran.

    Dato’ Sri Tan Thian Poh, selaku Pengerusi persekutuan ini, amat optimistik dengan ratifikasi tersebut CPTPP kerana beliau percaya bahawa manfaat perjanjian ini boleh memberi manfaat kepada semua tempatan pemain, terutamanya dalam urusan import dan eksport.

    Menurut Analisis Kos-Faedah (CBA), jumlah perdagangan Malaysia dijangka meningkat kepada AS$655.9 bilion pada 2030 melalui penyertaan negara di dalam CPTPP.

    “Salah satu faedah untuk pengeksport tekstil tempatan kita ialah menikmati bebas cukai di mana Pengeksport Malaysia boleh memasuki semua pasaran CPTPP seperti Kanada dan Mexico, yang pada masa ini julat pada 15% dan 30%,” kata beliau dalam kenyataan di sini.

    CPTPP, yang kini melibatkan 11 negara, diramalkan akan merangkumi lebih banyak potensi masa depan perdagangan.

    “FMFTA menjangkakan bahawa perjanjian ini adalah peluang untuk mendapatkan pasaran yang lebih mendalam dan lebih luas akses untuk pertumbuhan ekonomi Malaysia.

    “FMFTA berharap semua pemain industri tempatan dan utama akan manfaatkan faedah CPTPP dan tunjukkan sokongan yang tidak berbelah bahagi terhadap usaha kerajaan dalam memastikan kedudukan Malaysia dalam arena global,” kata beliau.

    Sumber: DagangNews.com

    FMFTA: Ratifikasi CPTPP akan menggalakkan pertumbuhan Industri Fesyen, Tekstil & Pakaian


    Content Type:

    Duration:

    Kilang vaksin halal dan insulin Pharmaniaga LifeScience Sdn Bhd (PLS), yang masing-masing akan siap menjelang 2024 dan 2025, akan membantu negara menjadi lebih berdikari dan mengurangkan pergantungan import terhadap vaksin dan insulin yang kritikal.

    Dalam satu kenyataan hari ini, syarikat induknya Pharmaniaga Bhd (Pharmaniaga) berkata, kemajuan pembinaan kini mencapai tahap 90 peratus bagi kilang vaksin dan 70 peratus bagi kilang insulin.

    PLS menyasarkan pengkomersialan vaksin dan insulin masing-masing pada tahun 2024 dan 2025.

    Pengarah Urusan Kumpulan Pharmaniaga, Datuk Zulkarnain Md Eusope, berkata kilang itu juga akan menyediakan jaminan ubat-ubatan untuk negara daripada sebarang ancaman pandemik pada masa hadapan.

    “Projek-projek vaksin dan insulin halal ini yang dijalankan di kilang teknologi tinggi kami yang diperakui Kesatuan Eropah adalah usaha pertama di dunia sejajar dengan tonggak pertumbuhan strategik kumpulan yang akan memacu pertumbuhan masa depan industri biofarmaseutikal halal negara,” katanya.

    Zulkarnain berkata, PLS akan bekerjasama dengan rakan kongsi terkemuka untuk pemindahan teknologi. Selaras dengan hasrat itu, pendaftaran telah dilakukan dengan pihak berkuasa untuk produk yang akan dihasilkan di kilang itu.

    Pada awal Oktober, PLS menerima penghantaran peralatan untuk kilang vaksin itu, yang terdiri daripada mesin pencuci-pensteril, denester dan mesin pemeriksaan visual automatik selepas melengkapkan ujian penerimaan kilang pada Julai 2022.

    Bahagian pembuatan Pharmaniaga terdiri daripada enam kilang pembuatan di seluruh Malaysia dan dua di Indonesia.

    Produk mereka terdiri daripada farmaseutikal hingga nutraseutikal.

    Sumber: Bernama

    Kilang halal Pharmaniaga kurangkan pergantungan kepada ubat import


    Content Type:

    Duration:

    wpChatIcon